در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



مجموعه کتاب‌های سروش هدایت در بر دارنده پیام‌های حضرت آیت الله جوادی آملی است. پیش از این، پنج جلد از این مجموعه به زیور طبع آراسته شده بود و اکنون جلد ششم آن به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شده است.


مجموعه کتاب‌های سروش هدایت در بر دارنده پیام‌های حضرت آیت الله جوادی آملی است. پیش از این، پنج جلد از این مجموعه به زیور طبع آراسته شده بود و اکنون جلد ششم آن به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شده است.

پیام‌های حضرت استاد، با بیان و قلمی شیوا و وزین نگاشته شده است و حاوی مبانی علمی و عملی معظم له می‌باشد. از همین رو برای محققان و پژوهشگران عرصه‌های مختلف علمی قابل استفاده می‌باشد.

آنچه در این جلد ارائه شده است شامل آن دسته از پیام‌های شفاهی حضرت آیت الله جوادی آملی می‌باشد که به مناسبت‌های گوناگون به مجامع و همایش‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارائه فرموده‌اند. پیام‌های کتاب حاضر در سه بخش تنظیم شده است:

 1. پیام‌های محلّی؛

 2. پیام‌های ملّی؛

 3. پیام‌های بین‌المللی
 
مهم‌ترین مباحث بخش نخست (که شامل پیام‌های محلی است) عبارتند از:

1. پيام به مناسبت افتتاح مدرسه آموزش عالى تخصصى كلام اسلامى آمل

2.ضرورت فراگيرى علوم لازم

3. پيام به همايش ظهور آفتاب

4.انسان مهمان سفره الهى

5.خدا، يگانه تکيه‌گاه انسان

6.عترت طاهرين (ع) همتاى قرآن

7.منتظران ظهور حضرت حجت (عج)

8.فعاليت حوزه‌هاى علميه در سه محور

9.تصديق و تکذيب عالمانه

10. تحقيق علمى همراه با تقوا و علم شهودى

11. پیام به همایش بزرگداشت سعيد العلما و ملّامحمد اشرفى

12. جهل در برابر عقل، نه علم

13. علم از راه ولايت

14. سهم شفاعت عالم در قيامت

15. سهم عالم از علم‌ الوراثه

16. رسالت عالمان دين

17. پيام به همايش بزرگداشت شهداى روحانيّت تهران

18. تفاوت درجات شهيدان

19. معيار تفاوت در قيامت

20. حق، وزن عقايد و اعمال در قيامت

21. مرکّب و خون در دستان شهداى روحانيّت

22. فقاهت مراجع و شهادت مجاهدان

23. طيب و طاهر بودن سرزمين شهيدان

24. زنده و باقى ماندن شهيدان

25. سه عنصر محورى غيرت دين

26. پاداش دنيا و آخرت شهيدان

27. پيام به همايش نکوداشت حکيم ميرفندرسکى

28. عرضه عقلانيّت به جامعه بشرى توسط حکما

29. معرفى صراط مستقيم وحى از راه عقل و نقل

30. پيام به همايش سيره اخلاقى و عرفانى آية الله شيخ محمدتقى آملى

 

اهمّ مباحث مطرح شده در بخش دوم (پیام‌های ملّی)، عبارتند از:

1.پيام به مناسبت شب نوزدهم ماه رمضان

2. قدر جامع و ويژگى شب‌هاى قدر

3.پيام به مناسبت شب بيست و يکم ماه رمضان

4.تطبيق ليله قدر بر فاطمه کبرى (س)

5.مطالبه معارف دعاى وداع امام سجاد (ع) در شب قدر

6.پيام به کنگره قرآن‌پژوهى و سلامت

7.قرآن و عناصر چهارگانه (جان و بدن انسان و جامعه و حکومت اسلامى)

8.وجود علمى و عينى معارف حقّه

9.سفر استطاله‌اى و سفر استداره‌اى

10. پيام به همايش علّامه امينى صاحب الغدير

11. حوزه نفوذ قرآن و راه درمان بيمارى‌ها

12. پیام به همایش ساختن شهر شایسته نظام اسلامی

13. تبيين نظام هستى و نظام دينى توسط امام سجاد (ع)

14. مسئله علم و مسائل تقسيمى فلسفه

15. عناصر چهارگانه امر به معروف و نهى از منكر

16. پيام به همايش اجلال قرآن ‌پژوهان، مفسران و حافظان

17. پيام به همايش جرعه‌نوشان تسنيم

18. قرآن، تجلّى‌گاه خدا

19. تبيين حقيقى جهان تکوين و تشريع توسط على (ع)

20. فقرزدايى و احياى عدل در جامعه علوی

21. پيام به همايش علمى فرهنگى ميقات الرضا (ع)

22. پيام به همايش هنر ولايى

23. پيام به همايش تحليل و بررسى روش و مبانى تفسيرى الميزان علامه طباطبايى

24. محدود بودن مرز دانش بشر درباره ذات اقدس الهى

25. پيام به همايش ملّى امام راحل، اخلاق و سياست حکمرانى

26. اخلاق و رفتار سياسى امام راحل برگرفته از قرآن و عترت

27. پيام به همايش بازخوانى فقهى حقوقى نهادهاى اساسى جمهورى اسلامى ايران

28. عقل، حجت نخستين در ميان منابع معرفتى

29. پيام به همايش ستاد اقامه نماز

 

مباحث مهم بخش سوم (بین المللی)، عبارتند از:

1.پيام به چهارمين کنفرانس ساليانه اسلام ناب محمدى در دالاس

2.اسلام ناب محمدى (ص) و پيوند آن با ولايت اهل بيت (ع)

3.وجود مبارک پيامبر (ص) شارح حقايق الهى

4.انسان كامل همتاى قرآن كريم

5.پيام به همايش بين ‌المللى بزرگداشت طالب آملى سراينده نام‌آور ايران اسلامى

6.ادبيات از بهترين وسايل رشد هويّت انسانى

7.وظيفه شاعر و هنرمند هماهنگى محصول انديشه و انگيزه

8.وحى، احياگر و دلمايه آثار هنرى

9.پيام به همايش آزادى انسان در اسلام

10. آزادى محدود براى انسان محدود

11. پيام به همايش بين‌المللى فقه و قانون

12. مشترکات فقه و قانون؛ مواد، مبانى و منابع

13. سبقه علمى نداشتن قانون بى منبع

14. عقل، چشم بيدار و ناظر بر قانون

15. حاکمیت فقه و فقاهت نه فقيه

16. حاکم فقط خدا و دين خداست

17. پیام به کنگره بین المللى میرزا احمد نیریزى

18. اسناد نعمت بيان و بنان به خدا

19. قرآن نويسی و صحيفه نويسی ويژگی استاد نيريزی

20. جايگاه تعليم قرآن، آفرينش انسان و تعليم بيان