در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ



جلد نوزدهم از سلسله مجلدات کتاب ارزشمند رحیق مختوم (شرح أسفار)، تألیف استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی، منتشر شد.

جلد نوزدهم از سلسله مجلدات کتاب ارزشمند رحیق مختوم (شرح أسفار)، تألیف استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی، منتشر شد.

این جلد، در بردارنده شرح بخش نهم از جلد سوم اسفار است که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، تنظیم و منتشر شده است.

شرح جلد سوم اسفار در 10 جلد تنظیم شده است که تاکنون 9 جلدِ آن به زیور طبع آراسته شده است و جلد دهم که آخرین جلد از این بخش می‌باشد به زودی منتشر خواهد شد.

جلد نوزدهم رحیق مختوم شامل فصل‌های بیستم تا بیست و ششم از مرحله دهمِ مسلک اول جلد سوم أسفار می‌باشد. عناوین فصل‌های مطرح شده در این جلد به این شرح است:

فصل بیستم: فی ان العلم بالعلة یوجب العلم بالمعلول من غیر عکس

فصل بیست و یکم: فی أن العلم بذی السبب یمتنع حصوله إلا من جهة العلم بسببه

فصل بیست و دوم: فی أن الشی‏ء إذا علم من طریق العلم بعلله و أسبابه علما انطباعیا فلا یعلم إلا كلیا

فصل بیست و سوم: فی أن العلم بالشخصیات یجب تغیره بتغیرها

فصل بیست و چهارم: فی تفسیر معانی العقل

فصل بیست و پنجم: فی بیان معانی العقل التی نقلها الإسكندر الإفریدیسی على رأی فیلسوف الأول أرسطاطالیس‏

فصل بیست و ششم: فی دفع الإشكال فی صیرورة العقل الهیولانی عقلا بالفعل‏

 

مهم‌ترین مباحث علمی و فلسفیِ مطرح شده در این جلد عبارت است از:

  1. سببیت علم به علت برای علم به معلول و نفی عکس آن
  2. تأمین نیاز منطق در برهان إنّ
  3. علم امیرمؤمنان به شئون افراد و ابواب هزارگانه علم
  4. ماهیات مستقل و غیرمستقل و معقولات ثانی
  5. چگونگی برهان بودن فیض الهی بر خود و دیگر اشیاء
  6. استحاله شناخت بخشی از نامتناهی و یا بسیط
  7. پاسخ صدرالمتألهین از مشکل احاله علم به نفس به علم به مبدأ
  8. کلی بودن علم حصولی به اشیاء از طریق علل آنها
  9. حصولی بودن علم تفصیلی واجب به ما سوی در نزد حکمای مشاء
  10. تفاوت دیدگاه ابن‌سینا و حکمای اشراق دربارۀ علم تفصیلی واجب
  11. چگونگی تغییر علم به جزئیات به تبع تغییر در جزئیات
  12. بیان امام صادق (ع) درباره علم ثابت خداوند به معلومات متغیر
  13. دشواری حل مسئله علم با منطق مبتنی بر حکمت مشاء
  14. مراتب قوه و ضعف قوای ادراکی و تحریکی
  15. مراتب تشکیکی صورت و حرکت اشتدادی جوهری
  16. ناتوانی حس و عقل از ادراک و تمیز صورت مربوط به خود
  17. دفع اشکالات عقل بالفعل شدنِ عقل هیولانی
  18. چگونگی ترابط فلسفه با سایر علوم
  19. تأثیر تبدیل ماده و انرژی بر نظریه شیخ اشراق
  20. نحوه هستی ماده بر مبنای حکمت متعالیه
  21. چگونگی وصول حقیقت محمدیه به عقل فعال
  22. و ....

 

امید است این اثر پژوهشی نیز همانند دیگر آثار منتشر شده از حضرت آیت الله جوادی آملی، مورد توجه عموم علاقمندان به دانش و پژوهشِ اسلامی قرار بگیرد.