در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
ـــ ـــ



جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
جلد هجدهم از مجموعه مجلدات کتاب رحیق مختوم، به شرح بخش هشتم، از جلد سوم کتاب شریف اسفار می پردازد.
بر اساس پیش بینی های انجام شده شرح جلد سوم اسفار، ده جلد (جلد یازدهم تا بیستم) از مجلدات رحیق مختوم را به خود اختصاص خواهد داد. لذا از شرح جلد سوم اسفار، دو بخش باقی مانده است (جلد نوزدهم و بیستم) که انشاءالله در آینده نزدیک به علاقمندان علوم عقلانی تقدیم خواهد شد.
جلد هجدهم اسفار به شرح فصل نهم تا نوزدهم مرحله دهم از مسلک اول، اختصاص دارد.
مرحله دهم به بحث عقل و معقول می پردازد، فصول یازده گانه ای که در این جلد از رحیق مختوم آمده است عبارتند از:
فصل نهم: فی قول المتقدمین أن النفس إنما تعقل باتحادها بالعقل الفعال
فصل دهم: فی تزییف ما ذكره بعض المتأخرین فی معنى العلم
فصل یازدهم: فی تحقیق أن كون الشی‏ء عقلا و عاقلا و معقولا لا یوجب كثرة فی الذات و لا فی الاعتبار
فصل دوازدهم: فی حل باقی الشكوك فی كون الشیء عاقلاً لذاته
فصل سیزدهم: فی أنواع الإدراكات
فصل چهاردهم: فی انّ القوّة العاقلة كیف تقوی علی توحید الكثیر وتكثیر الواحد
فصل پانزدهم: فی درجات العقل و المعقول
فصل شانزدهم: فی إمكان التعقلات الكثیرة فی النفس دفعة واحدة
فصل هفدهم: فی أن النفس مع بساطتها كیف تقوى على هذه التعقلات الكثیرة
فصل هجدهم: فی قسمة العلم إلى الأقسام
فصل نوزدهم: فی الإشارة إلى إثبات القوة القدسیة

چنانچه از عناوین فصل های مذکور روشن است این جلد از رحیق مختوم نیز به ادامه بحث از اتحاد عاقل و معقول می پردازد. در همین راستا به برخی از شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است اشاره نموده و به صورت تفصیلی به آنها پاسخ می دهد.
در ضمن مباحث مذکور بحث از انواع ادراکات و نیز بحث درجات عقل و معقول و همچنین اقسام علم مطرح شده است و در ذیل هر کدام از این سرفصل ها، بحثهای مفیدی به صورت تفصیلی بیان شده که انشالله مورد توجه اهل تحقیق قرار خواهد گرفت.
گفتنی است جلد هجدهم «رحیق مختوم» در 550 صفحه و در تیراژ 1000 نسخه و با جلد گالینگور به جامعه علمی کشور تقدیم شده است.