در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

جلد هجدهم کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
جلد هجدهم از مجموعه مجلدات کتاب رحیق مختوم، به شرح بخش هشتم، از جلد سوم کتاب شریف اسفار می پردازد.
بر اساس پیش بینی های انجام شده شرح جلد سوم اسفار، ده جلد (جلد یازدهم تا بیستم) از مجلدات رحیق مختوم را به خود اختصاص خواهد داد. لذا از شرح جلد سوم اسفار، دو بخش باقی مانده است (جلد نوزدهم و بیستم) که انشاءالله در آینده نزدیک به علاقمندان علوم عقلانی تقدیم خواهد شد.
جلد هجدهم اسفار به شرح فصل نهم تا نوزدهم مرحله دهم از مسلک اول، اختصاص دارد.
مرحله دهم به بحث عقل و معقول می پردازد، فصول یازده گانه ای که در این جلد از رحیق مختوم آمده است عبارتند از:
فصل نهم: فی قول المتقدمین أن النفس إنما تعقل باتحادها بالعقل الفعال
فصل دهم: فی تزییف ما ذكره بعض المتأخرین فی معنى العلم
فصل یازدهم: فی تحقیق أن كون الشی‏ء عقلا و عاقلا و معقولا لا یوجب كثرة فی الذات و لا فی الاعتبار
فصل دوازدهم: فی حل باقی الشكوك فی كون الشیء عاقلاً لذاته
فصل سیزدهم: فی أنواع الإدراكات
فصل چهاردهم: فی انّ القوّة العاقلة كیف تقوی علی توحید الكثیر وتكثیر الواحد
فصل پانزدهم: فی درجات العقل و المعقول
فصل شانزدهم: فی إمكان التعقلات الكثیرة فی النفس دفعة واحدة
فصل هفدهم: فی أن النفس مع بساطتها كیف تقوى على هذه التعقلات الكثیرة
فصل هجدهم: فی قسمة العلم إلى الأقسام
فصل نوزدهم: فی الإشارة إلى إثبات القوة القدسیة

چنانچه از عناوین فصل های مذکور روشن است این جلد از رحیق مختوم نیز به ادامه بحث از اتحاد عاقل و معقول می پردازد. در همین راستا به برخی از شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است اشاره نموده و به صورت تفصیلی به آنها پاسخ می دهد.
در ضمن مباحث مذکور بحث از انواع ادراکات و نیز بحث درجات عقل و معقول و همچنین اقسام علم مطرح شده است و در ذیل هر کدام از این سرفصل ها، بحثهای مفیدی به صورت تفصیلی بیان شده که انشالله مورد توجه اهل تحقیق قرار خواهد گرفت.
گفتنی است جلد هجدهم «رحیق مختوم» در 550 صفحه و در تیراژ 1000 نسخه و با جلد گالینگور به جامعه علمی کشور تقدیم شده است.