دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش می‎دهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمی‎نشیند.

آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش می‎دهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمی‎نشیند. بر اساس براهین عقلی و نقلی، هر موجودی كه هستی او عین ذاتش نیست، به موجودی نیاز دارد كه هستی او عین ذات اوست. این اصل با پیشرفت علم، از بین نمی‎رود. با پیشرفت علم، نظم‎های عمیق مجهول برای انسان معلوم می‎شود، هرچه آگاهی انسان به اسرار زمین، آسمان، انسان، گیاه، جانور و... افزایش یابد، شناخت او به آیات الهی بیشتر می‎شود، در نتیجه وجود ناظم و مدبری كه اینها را تدبیر می‎كند، روشن‎تر خواهد شد.

همین امور عادی و جزئی روزانه، مثل نوشیدن آب كه از بدیهی‎ترین كارهای روزانه انسان است، دلیل وجود خداست، زیرا انسان و آبی كه برای سیراب كردن او خلق شده، همه ممكن و فقیرند و همه به مبدئی نیاز دارند كه هستی، عین ذاتش باشد. ابراهیم خلیل (علیه ‌السلام) نیز از ساده‎ترین كارها برای اثبات توحید استفاده كرد: ﴿و الَّذی هُوَ یطعِمُنی و یسقین * و اِذا مَرِضتُ فَهُوَ یشفین﴾.[1]

از این بیان معلوم می‎شود كه علم یاور دین است و هرچه منطقه علم وسیع‎تر باشد، نیاز انسان به دین افزایش می‎یابد؛ برای مثال علم نظم را مشخص می‎كند و در نظر عقل، هر جا نظم هست، ناظمی نیز هست، بنابراین با پیشرفت علوم و توسعه تكنولوژی، نه تنها دین رخت نمی‎بندد، بلكه اهمیت دین و تأثیر آن روشن‎تر می‎شود.

[1] ـ و همان كه به من می‎خوراند و می‎نوشاند و چون بیمار شوم، اوست كه بهبودی‎ام می‎بخشد (سوره شعراء، آیات 79 ـ 80).