دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟

قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟ آنان وقتی به شكل ناگهانی بر داود (علیه ‌السلام) داخل شدند، او از آنان به هراس افتاد. گفتند: مترس. ما دو متخاصم هستیم كه یكی از ما بر دیگری تجاوز كرده است، پس در میان ما به حق داوری كن و از حق دور مشو و ما را به راه راست راهبر باش. این شخص، برادر من است و او را نود و نه میش و مرا یك میش است. او می‎گوید: آن یك میش را نیز به من بسپار و در سخنوری بر من چیره آمده است: ﴿قالَ لَقَد ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعجَتِكَ اِلی نِعاجِه...﴾.

داود (علیه ‌السلام) فرمود: قطعاً او در مطالبه میش تو و افزودن آن بر میش‎های خویش، بر تو ستم كرده است و در حقیقت، بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند، جز كسانی كه ایمان آورده‎اند. داود (علیه ‌السلام) پس از این قضا و داوری بی تأمّل و سریع، متوجه شد كه ما او را سخت امتحان كرده‎ایم.

از این رو، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه كرد: ﴿و ظَنَّ داوودُ اَنَّما فَتَنّهُ فَاستَغفَرَ رَبَّهُ و خَرَّ راكِعًا و اَناب﴾[1]، بنابراین پوزش طلبی و عذرخواهی داود (علیه ‌السلام) دلیل گناه كاری اوست كه با مقام عصمت وی، سازگاری ندارد. چرا داود (علیه ‌السلام) تحقیق بیشتری نكرد كه آیا مطالبه میش، به حق بود یا ناحق و چرا پیش از بررسی نهایی فرمود: او با این درخواست به تو ستم كرده است؟ چنان كه بسیاری شریكان به هم ستم روا می‎دارند. نیز چرا او از «مدّعی»، «بینه» نخواست؟ و چرا از «مدّعی علیه» تفسیر و توضیح طلب نكرد؟ این‎ها همگی نشانه لغزش آن حضرت در داوری است.

گرچه سكوت برادر ثروتمند، در برابر ادّعای برادر فقیر و عدم اعتراض او به سخنان برادر فقیر، دلیل بر اعتراف ضمنی او به ستم بوده است؛ لیكن حضرت رضا (علیه ‌السلام) فرمود: حضرت داود (علیه ‌السلام) یقین داشت كه حق تعالی آفریده‎ای داناتر از او نیافریده است. از این رو، خدا آن دو فرشته را مأمور این كار كرد.[2]

[1] ـ سوره ص، آیه 24.

[2] ـ بحار الانوار، ج11، ص73.