دیگر اخبار | بایگانی
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» آماده انتشار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در آغازین روزهای سال نو، جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
تازه های نشر؛
جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 50 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
جدیدترین اثر آیت الله العظمی جوادی آملی؛
جلد دوم کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوم کتاب ارزشمند« سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی که دربردارنده شرح و تحریر خطبه های 16 تا 32 نهج البلاغه می باشد، در 582 صفحه به زیور طبع آراسته گردیده است.
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پروفسور پیرونه در خصوص «آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد؛
رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد.
ـــ ـــ

راه نداشتن انتقاد در کار معصوم!

گاهی پرسیده می­شود که آیا می­توان به معصوم مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام) اعتراض و انتقاد کرد؟

 حضرت آیت­ الله جوادی آملی (دام ظله) در این باره مطالبی فرمودند که شیرین و خواندنی است:

 برای دیگران ـ یعنی غیرمعصوم ـ فقط شایسته است که برای فهمیدن مطلب از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام(علیه السلام) سؤال استفهامي داشته باشند؛ چنان­که قرآن می­فرماید: ﴿وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ﴾؛ از شما دربارۀ روح می­پرسند.[1] ﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ﴾؛ از شما دربارۀ ماه­ها می­پرسند.[2] ﴿وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ﴾؛ از شما دربارۀ عادت ماهانه زنان می­پرسند[3] که این پرسش­ها برای فهمیدن مطلب است. لکن سوال توبیخی و اعتراضی که آیه: ﴿فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ﴾[1] بدان اشاره دارد، درباره معصومان(علیهم السلام) جاری نیست. به چند دلیل:

1. به دلیل عقلی؛ یعنی اساسا جواز و منع، از گفتار و رفتار معصومان(علیهم السلام) به دست می­آید و دست دیگران از قانون حق خالی است. به دیگر سخن، برای انسانهاي کامل و معصوم، فقه یا قانون مدوّني نیست که اعمال آنان با آن سنجیده شود؛ زیرا خود «قول، فعل و تقرير» معصوم حجّت است بر خلاف کارهای غیر حجج الهی، مانند امتها، عالمان و مراجع تقلید که باید عمل آنها را با فقه و قوانين تنظيم شده سنجيد. این نکته کاشف از آن است که رفتار و گفتار معصومان(علیهم السلام) حق است و متوقف بر قانون دیگری نیست تا افراد حقّ پرسش اعتراضي و انتقادی داشته باشند.[4]

توضیح: همانگونه که قرآن، کتاب صامت الهی و منبع دین است، معصومان(علیهم السلام) هم که مفسّر آن هستند، هرگز از همدیگر جدا نمی­شوند[5] و ذات اقدس الهي آنها را معصوم آفريد و همه علوم لازم را بدون واسطه يا با واسطه، به آنها عطا کرده است؛ بنابراین قول، فعل و تقرير آنها تفسیر قرآن و به عنوان سنّت، منبع دین است؛ پس خود آن بزرگواران مدار حق هستند و به همین دلیل رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) دربارۀ امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَار»[6] البته این جمله در بارۀ خود رسول الله(صلی الله علیه وآله و سلم) و قرآن نیز صادق است.[7] پس قانون مدوّنی غیر از قرآن و خود معصومان(علیهم السلام)  که مفسر آن هستند، در میان نیست تا آنان با آن سنجیده شوند؛ زیرا خود آن بزرگواران منشأ دین، «صراط اقوم»[8] و مرجع شناخت حق هستند.

2. قرآن در مورد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي[9]﴾؛ او تنها با فرمان خدا كار مي‌كنند و تا امر خدا نباشد، كاري از ايشان سر نمي‌زند. همین مضمون در زیارت جامعه دربارۀ امامان معصوم با جمله «لايسبقونه بالقول و هم بامره يعملون» نیز آمده است. آنان نه تنها با امر غير خدا كار نمي‌كنند؛ بلكه در بيان اوامر و نواهي الهي، خودسرانه عمل نکرده و در مقام عمل با ميل خود نيز كار نمي‌كنند؛ چون تمام خواسته‌هاي آنان، فاني در اراده خدا و مشيّت الهي است. آنان بندگان مكرَمي هستند كه در هيچ چيز بر ذات اقدس الهي سبقت نمي‌گيرند و اساساً جز با امر و اراده او كار نمي‌كنند».[10]

در زيارت آل ياسين به تمام حالات حضرت سلام داده می­شود: «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُوم‏، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّن‏»[11] بر نشستن، ايستادن و... حضرت سلام داده می­شود؛ چون اگر کسي معصوم باشد تمام قيام و قعودش به اذن حق است، همان­گونه که حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) در جريان وحی ﴿مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي ٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي است، در رفتارهای دیگر نیز ایشان بدون اذن حق و دریافت هدایت­های وحیانی اقدام نمی­کنند.

تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین مقدسی

[1] . سوره إسراء، آيه85.

[2] . (سوره بقره، آیه 189.

[3] .  سوره بقره، آيه222.

[4] .  همان ص 212.

[5]. «لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّی يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏». (قاضی ابوحنیفه، نعمان بن محمد مغربی مصری، دعائم‌الاسلام، ج1، ص28)

[6]. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج10، ص445.

[7] . البته اين تعبير ارزشمند درباره عمار ياسر هم نقل شده که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُ دَار» (صدوق، علل الشرائع، ج1، ص223) اما تمام تفاوت در رجوع ضمير است؛ یعنی درباره عمار ضمیر «يدور» به خود عمار و ضمیر «معه» به حق برميگردد و معنایش می­شود: «يدور العمار مدار الحق حيث دار الحق»؛ اما ضمیر «یدور» در تعبیری که مربوط به حضرت امیرمومنان(علیه السلام)  است به «حق» بر می­گردد [و ضمیر «دار» به علی(علیه السلام)  بر می­گردد. به عبارت دیگر، تعبیر چنین می­شود: که «يدور الحق مع عَليّ حيثما دار عليٌّ (ع)». منظور از «حق» یادشده، حق فعلي، حق فقهي و حق مخلوق است نه حق محض که قرآن فرمود: «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ». (سوره حج، آيه6) چون او برتر و منزه از این سخنان است؛ زیرا او خالق آنها است.

[8] . صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج2ص613، زیارت جامعه کبیره.

[9] . سوره نجم، آيه3 و4.

[10] . ادب فناي مقربان جلد2، ص 388.

[11] . طبرسی، احمدبن علی، الإحتجاج علی اهل اللجاج، ج2، ص493.