در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»


فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند

حضرت  آیت‏ الله جوادی آملی پیش ازظهر امروز 21 اردیبهشت ماه در سیزدهمین همایش بین‎المللی دکترین مهدویت در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با ذکر این مطلب جریان ظهور امام زمان(عج)، جریانی جهانی است که در کتب آسمانی دیگر بیان شده است، گفتند: امام زمان(عج) امام و خلیفه الله، خلیفه رسول الله و دارای امامت ویژه است؛ در این زمینه باید در ابتدا الله و رسول الله و این رسالت را به خوبی بدانیم و درک کنیم؛ این خلافت، همچون خلافت های موجود نیست.

معظم له بیان کردند: امام زمان(عج) این علوم را با علم الوراثه دریافت کرده اند ؛ به طور کلی این ذوات قدسی ائمه(ع) الله را با الله می‎شناسند؛ رسالت و نبوت جد گرامی اش را نیز می شناسند؛ ایشان جایگاه خود را می دانند و به همین جهت است که جایگاه خلافت الله و رسول را نیز به خوبی می شناسند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که اگر کسی خدایی را شناخت، خدا را نیز می‎شناسد، اظهارکردند: وجود مبارک حضرت ختمی امامت، الله را با الله و رسول را با رسالت می شناسد و خود را به اوالامری می‎شناسد؛ یعنی ابتدا حقیقت خود را می‎شناسند و مستخلف و مستخلف عنه خود، یعنی الله را می شناسد و مستخلف عنه دیگر یعنی رسول الله را می شناسد تا خلیفه الله روی زمین بشود.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که آنچه به عنوان امامت مطرح است مرتبط به شناخت حوزه استخلافی او است بیان کردند: ایشان، اگر انسانیت انسان را نشناسند، نمی توانند ولیّ جامعه بشری باشند و آنها را  برا ه عقل برساند؛ قلمرو خلافت خدا و رسول در زمین و زمان و انسان و فرشتگان است؛ اگر ذات اقدس الهی احراز کرده بود که ملائکه می توانند شاگرد بلافصل خداوند باشند قطعا این چنین می کرد و دیگر نیازی نبود که این امر را به انسان واگذار کند.

معظم له یادآورشدند: فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند؛ به همین خاطر است که خداوند به انسان فرمان می دهد که اسما الله علم پیدا کند؛ امام زمان(عج) موجود موعود است که کل نظام کائنات را در دست خود دارد و به همین خاطر باید کل این جهان را بشناسد تا اینها را به مقصد برساند؛ اگر انسانیت و مسایل سیاست و اقتصاد و معرفت شناسی  و سایر شمول انسانی در کف دست ایشان نباشد چگونه در عصر ظهور جامعه بشری را به عقل کامل می رساند؟

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفروض بودن صدقات و ادعیه برای امام(ع)، گفتند: امام صادق(ع) به شاگرد مخصوص حدیث عرف نفسک را در خصوص حضور در عصر ظهور فرمودند؛ این حدیث با سالها درس خواندن نیز فهمیده نمی شود؛ امامت را نمی توان با درس های کلامی و فلسفی و... فهم کرد؛ امامت، خلیفه رسول الله است؛ اگر قرار بود که امام به عنوان یک رهبر باشد، همین بحث های حوزوی و علمی کافی بود ولی وقتی که کسی خلافت و الله و رسول را نشناسد نمی تواند خلیفه الله را درک کند.

حضرت آیت‎الله‎جوادی آملی افزودند: غدیر حرف زدن و سقفی فکر کردن در جایی معنی پیدا می کند که کسی از امامت بگوید، ولی جایگاهی خلیفگی را نداند؛ انتساب امام(ع) از سوی خداست نه از سوی مردم؛ در امامت ما به دنبال ولی هستیم و نه حاکم؛ امام به زراره فرمودند که باید از خدا بخواهیم که موحد باشیم و تو را بشناسیم تا تو و رسول و جانشینان رسولت را بشناسند؛ وظیفه ما و حوزویان و دانشگاهیان است که این علوم را مشخص و مدون کنند تا به مردم این نکته را بیان کنند که باید خدا را به خدایی، رسول را به رسالت و اوالامر را به مسایل مرتبط به این حوزه بشناسیم.

حضرت ابراهیم(ع) کل خاورمیانه را احیا کردند

ایشان یادآورشدند: تا زمانی که مردم ظهور و حضور علمی نداشته باشند، جهان پر از عدل و داد نمی شود؛ حضرت ابراهیم(ع) کل خاورمیانه را احیا کردند؛ اولین جایی که این تفکر روشن کرد در یونان بود؛ سقراط وقتی دید که حضرت ابراهیم(ع) تمامی این بت ها را شکست بیدار شد و باعث شد که دیگران به فکر شهادت او بیافتند؛ اگر امام بخواهد که جامعه را به عقل و عدل برسانند، مردم نیز باید حضور داشته باشند؛ تا زمانی که مردم در صحنه نباشد رهبران الهی تنها می مانند و تا زمانی که این مردم عقل نداشته باشند در صحنه حضور نمی یابند.

حوزه و دانشگاه حدیث عرفنی نفسک را تبیین و عملی کنند

این مرجع تقلید اظهارکردند: حوزه و دانشگاه باید حدیث عرفنی نفسک را برای جامعه تبیین کرده و عملی کنند؛ آنها باید این سه بخش علوم یعنی معرفت الله، معرفت رسول الله و معرفت ولی الله به خوبی تبیین شده و درسی شود.

حضرت آیت‎الله‎ جوادی آملی گفتند: مردم نیز اگر بخواهند طعم شیرین ولایت ایشان را درک کنند، باید در بخش انگیزه با میل وارد شوند و در بخش اندیشه با عقل وارد شوند؛ حکمت متعالیه سهم مهمی در مرز بین انسان و حیوان دارند؛ تا آن زمان می گفتند که فرق انسان و حیوان به اراده است؛ آنچه به میل حرکت می کند هنوز به انسانیت بار نیافته است و آنچه با اراده می کند انسان است؛ در عصر ظهور علم و قطع جایگزین ظن می شود و نگاه ها عاقلانه می شود و گرایش انسان نیز گرایش عاقلانه است؛ در دوره ظهور عقل مردم کامل می شود که پس از این تکمیل عقول، انگیزه و اندیشه کاملا عاقلانه می‎شود.

تفسیر و نهج البلاغه مهجور است

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که حوزه ما زمانی انقلابی و ولی پرور می شود که از راه علم وارد شود، اظهارکردند: تفسیر و نهج البلاغه مهجور است؛ تمام این علومی که در حوزه است را مشاهده کرده ایم ولی همه این دروس با نهج البلاغه قابل مقایسه نیست؛ بسیاری از دانشجویان از محیط بیرون وارد حوزه می شوند بدون اینکه قرآن را ببیند می تواند کل دروس حوزوی را از جمله کفایه و... را ببیند؛ فهم حقیقی با قرآن و نهج البلاغه حاصل می شود؛ حوزه ما زمانی انقلابی می‎شود که نهج‎البلاغه‎ای و علوی و حسنی و حسینی باشد.

ایشان  در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) به مالک اشتر گفتند: ایشان به مالک فرمودند که که اگر می خواهی که این مردم امام و جایگاه مردم را درک کنند، باید کاری کنی که این مردم ایستاده و پابرجا باشند؛ ایشان فرمودند که ما انقلاب نکردیم که آزاد باشیم زیرا ما بنده خدا هستیم بلکه انقلاب کردیم که دین را از اسارت آزاد کنیم؛ مهمترین ره آورد غدیر آن بود که نگذاشت که این دین به اسارت سقیفه برود؛ سقیفه برای اسارت دین بود؛ ولی غدیر برای نجات دین آمد.

مال،عامل قیام یک ملت است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که اگر بخواهیم مردم و جامعه ای دینی و قرآنی داشته باشیم، باید مردمی ایستا و ایستاده داشته باشیم، عنوان کردند: دارا بودن از رهبر خوب تنها یک سوی قضیه است ولی رهبری این رهبر باید با حمایت و حضور گسترده و همراه با مقاومت مردم همراه باشد؛ ملتی که جیب و اقتصاد و خزانه آن خالی است، تضعیف می‎شود؛ مال عامل قیام یک ملت است و اگر کسی جیب و خزانه خالی داشته باشد، گدا خواهد بود؛ قرآن کریم گدا را فقیر می نامد؛ فقیر به این معنی است که ستون فقرات او شکسته است؛ کسی که ستون فقرات او شکسته است نمی تواند روی پای خود بایستد و این ملت فقیر دیگر قدرت قیام ندارد.

ایشان اظهارکردند: قرآن بیان می کند که اقتصاد، انسان را ستون دین می‎کند؛ قسمت مهم رزمی ما در جنگ تحمیلی روی محور عاشورا حرکت می کرد و همین شعار نیز ما را پیروز کرد؛ قرآن بیان می کند که فقر، انسان را متملق می کند؛ انسانی که فقیر است اهل مبارزه و قیام نیست، بلکه این فرد فقیر انسانی چاپلوس و متملق خواهد بود؛ امام زمان(عج) این فدک هم را به بشریت هدیه می دهد و جامعه را به عقل کامل می رساند.

ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست

این مرجع تقلید با اشاره به پیام مشاوره پاپ به این همایش نیز گفتند:  ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست و به همین خاطر خود او به این همایش پیام می داد و مهدی(عج) را می شناخت که ایشان چه برای عاقل کردن و عادل کردن مردم چه خواهد کرد؛ قوم مومن قوم قائم به ایمان هستند؛ امام زمان(عج) کاری می کند که پیروان او قائم به ایمان و عدل هستند؛ در این شرایط است که پیروان ایشان سمعا و طاعتا هستند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی افزودند: غربی ها دو جنگ جهانی بزرگ را به دنیا تحمیل کردند و امروز جنگ جهانی نیابتی از سوی غرب یه ما رواداشته شده است و کارخانه های اسلحه سازی آنها به شکل سه شیفته آلات قتل ما را تولید می کنند؛ حال باید به این نکته نظر افکند که امام زمان خودپسندی ها را به عقل و خدا خواهی مبدل می کند و این مردم را قائم به عقل و عدل می کند.