در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
به گزارش خبر گزاری شبستان
باور كنيم در كنار سفره امام زمان(عج) نشسته ايم
خبرگزاری شبستان: مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها ایام آغاز خلافت و ولايت مطلقه وجود مبارك وليّ عصر است! بهترين وظيفه منتظران، همان ادب است! ما بايد هر وقت كه حضرت(عج) ظهور كند، آماده باشيم .
ـــ ـــ

به گزارش خبر گزاری شفقنا


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند....

    شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه): حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو اسلامی هامبورگ به همراه تعدادی از اعضای این انستیتو با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن بازدید از بخش های مختلف بنیاد اسراء با  حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء دیدار و گفتگو کردند.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند.

    او ادامه داد: در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی به هر سه سطح از اسلام توجه می شود اما به جهت اینکه در مراکز دیگر سطح عمومی قابلیت پرداختن دارد، مدرسه آیت الله جوادی آملی بیشتر به جهت خاص و اخص دانش اسلامی توجه دارد.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: یکی از جهاتی که در آن می توان به این سه سطح توجه کرد تبیین واژگان اسلامی است؛ واژه هایی مانند علم، عقل و کرامت که واژه های اصیل معرفت اسلامی هستند در این فضا ، معنای ویژه ای را در بر دارند.

    او در ادامه به موضوع علم از ساحت دین پرداخت و بیان داشت: علم به ظاهر معنای روشنی دارد و معنای آن یعنی کشف حقایق، این برای همه انسانها قابل فهم است اما حقیقت علم چیست و چگونه می توان آن را تحصیل کرد، نیاز به دقت و توجه دارد. علم در جهان غرب عمدتا بر اساس حس و تجربه حاصل می شود اما در مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی این تعریف از علم یک تعریف نازل از علم است.

    جوادی آملی اظهار داشت: در تفکر مادی صرف فلسفه و دین را از چارچوب علم بیرون می دانند و این بزرگترین اجحاف به جامعه بشری است چرا که فلسفه و دین، علم را به بشر معرفی کرد؛ مبنای پیدایش علم ، گاهی حس و تجربی است مانند علوم تجربی و گاهی مبنای حصول علم، عقل ناب و محضی است که از شبهات و اشکالات منزه است که اصطلاحا از آن به عقل محض یاد می شود.

    او با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام تاکید داشت: دین ضمن تایید شناخت حسی، آن را برای بشر کافی نمی داند؛ زیرا حقایقی در جهان وجود دارد که عقل و حس به آن راهی ندارد، حضرت امیر(ع) در این خصوص می فرماید آن که فقط دنیا و جهان محسوس را می بیند نابیناست در حقیقت نابینا آن کسی است که امور معقول و مشهود را مشاهده نکند.

    رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره بر توجه منظومه فکری آیت الله جوادی آملی بر امور معقول و مشهود خاطرنشان کرد: معرفتی که در مدرسه آیت الله جوادی آملی دنبال می شود شامل همه معلوماتی است که در جهان معقول و مشهود مطرح است.

    او ابراز داشت: برای نجات علم از تفکر محض مادی باید انقلابی صورت بگیرد که معقول و مشهود به سرزمین علم بازگردند و رهبری آن را به عهده بگیرند.

    جوادی آملی در پایان دیدگاه دین در خصوص علم را بیان داشت و گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.