دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.

اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.

از طرفی روشن است که دنيا بستر آزمون و حوزه امتحان است و هر آزمايشي براي رسيدن به مقصد، و هر امتحاني براي نيل به مقصود؛ دوام آزمايش و استمرار امتحان، همانند دورِ باطل، عاطل خواهد بود.

هرچند عمرِ طولاني و سلامتِ دورانِ كهنسالي، مطلوب و نيز ميسور است و رسالتِ فنّ شريفِ طبّ از يك سو و مراقبت دستور پزشكي طبيبان حاذق از سوي ديگر، تأمين همين ايده فرخنده است؛ ليكن انسانِ مهاجر، هرگز در كارگاهِ طبيعت نخواهد ماند، بلكه مشتاق بارگاه فراطبيعت است و تخيّل زندگي جاودانه در اين دامگه، خطاي در تطبيق است. چون آنچه در درون هركسي تعبيه شد، شوق به جهان ابد، يعني معاد و رجوعِ به ديدار خداي سرمدي است؛ نه فسيل شدن در دنيا.

نه چنان مرگي كه در گوري روي ٭٭٭٭ مرگ تبديلي كه در نوري روي[1]

قرآن حكيم كه تحرير جهان، انسان و پيوند اين دو را به عهده دارد، انسان را مرغ باغ ملكوت مي داند كه با اعلام ﴿و مَن نُعَمِّرهُ نُنَكِّسهُ فِي الخَلقِ اَفَلا يَعقِلون﴾[2]، ترغيب به عقل مداري را به همراه دارد. چون اميد و شادابي را در گروِ روحِ سالمْ دانسته، زمينه سرور دائمي جهان جاويد را فراهم مي كند.

از جهان مرگ سوي برگ رو ٭٭٭٭ چون بقا ممكن بود فاني مشو[3]

حكمت متعاليه نه تنها روح را جسمانية الحدوث و روحانية البقاء مي داند، بلكه انديشه علمي و انگيزه عملي را نيز حدوثاً جسماني و بقائاً روحاني مي شمارد. لذا راهروان كوي حق مي كوشند، با تغذيه حلال و معتدل، سلامت هويت خويش را با علم صائب و عمل صالح تأمين نمايند كه دوران پيري را با برنامه سپري كنند و سرانجام به جاي قربان شدن، قرآن گردند.

هركه كاه و جو خورد، قربان شود ٭٭٭٭ هركه نور حق خورد، قرآن شود[4]

پژوهش كه نوعي طلب دانش است، به عنوان فريضه ديني مطرح است. گستره زماني و پهنه زميني اين دستور الهي، در گفتمان دو رهبر آسماني مشهود است؛ موساي كليم(عليه‌السلام) در پژوهش علم تأويل، به دنبال خضر(عليه‌السلام)، عزم رحيل كرد و چنين فرمود: ﴿لا  اَبرَحُ حَتّي اَبلُغَ مَجمَعَ البَحرَينِ اَو اَمضِي حُقُبا﴾[5]؛ من از سَير دست بر نمي دارم، تا به محلّ برخورد آن دو دريا، يا نزديك به يك قرن راه پويم.

تحقيق، گاهي سمعي و بصري است كه متزمّن و متمكّن است و گاهي عقلي و قلبي است كه خارج از حوزه زمان و بيرون از قلمرو زمين است، بلكه با عمق عقل يا ژرفاي دلْ، معقولْ يا مشهودْ مي شود؛ هر چند صاحبدل، پاي پژوهشِ صاحب نظر را چوبين مي داند؛ ليكن ارباب سَمْع و بَصَر، بال اصحاب پژوهش عقلي را نيرومند و تيز پرواز مي يابند.

نيست در چنبر نُه چرخ يكي پروين بيش ٭٭٭٭ هست پروين كده هر چنبري از عنبر تو[6]

اسلام كه خود فرهنگ مدار و عقل محور است، دانش پژوهي را ارج مي نهد و باور بي تحقيق را سرابِ بي اثر دانسته، ايمان پژوهنده را سَرِ آب ثمر بخش مي شمارد. نمودار اين مطلب سامي را، مي توان از قرآن حكيم آموخت، زيرا دانش يا به سوي اثباتِ حق حركت مي كند، يا به جهت نفي باطل، يعني آنچه در نهان يك دانشور مطرح است يا تصديق چيزي است يا تكذيب چيزي. دستور صريح كتاب آسماني اين است كه هر كدام از اين دو عنصر ياد شده، بايد محقّقانه باشد.

پيام آيه ﴿و لا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلم اِنَّ السَّمعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ كُلُّ اُولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولا﴾[7] اين است كه تا چيزي براي تو ثابت نشد و تو به آن علم پيدا نكردي، پيروي نكن، زيرا هركدام از ابزارهاي علمي مزبور، مورد بازخواست قرار مي گيرند و از انسان درباره آن ها پرسش و سؤال مي شود.

و پيام آيه ﴿بَل كَذَّبوا بِما لَم يُحيطوا بِعِلمِهِ و لَمّا يَأتِهِم تَأويلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِن قَبلِهِم فَانظُر كَيفَ كانَ عقِبَةُ الظّلِمين﴾[8] نيز اين است كه تبهكارانِ اعتقادي، چيزي را تكذيب كرده اند كه به آن احاطه علمي نداشتند (بدون پژوهش و تحقيق به نفي مطلبي مبادرت ورزيده اند). كژ انديشانِ تاريخ گذشته نيز به همين روال، پيامبران قبلي را تكذيب كرده اند. آنچه از اين دو آيه و مانند آن بر مي آيد، ضرورت پژوهش در قبول و نكول مطالب است. در اين راستا، فرقي بين دانش تجربي و علم تجريدي، و تفاوتي بين علم طبيعي و دانش فراطبيعي نيست.

از منظر اسلام، دانشي معقول و علمي مقبول است كه در حدّ نصاب لازم، مبادي و مباني، علل و علائم، ادلّه و شواهدِ عيني و علمي چيزي جست وجو شده و كشف گردد، آنگاه به وجود يا عدم آن حكم كرد. توليد علم، جنبش نرم افزاري، بومي كردن علم و خودكفايي اين مرز و بوم، در گرو پژوهش روشمند است.

فتواي شرع مبين، حركت در مدار تحقيق است؛ نه ركود در خوابگاه تقليد. جامعه مصرف كننده، جام استقلال را نمي بيند و جامه آزادي را در برنمي كند.

هان اي خردورزان! حكيمانِ ادب پرورِ ايران زمين چنين سروده اند:

تن چو گِرد باده گشتم كم گرايم گِردِ باد ٭٭٭٭ آسماني كرده باشم آسيايي چون كنم[9]

ساليان متمادي، خردمندان اسلامي صبغه آسماني داشتند. استعمار از يك سو، استبداد از سويي، استثمار از سوي سوم و استعباد از سوي چهارم، ملّت را آسيايي كرده اند. اكنون كه به يُمن انقلاب ديني و به بركت نثار شهيدانِ به خون خفته و ايثارِ جانبازان به بستر آرميده، صلاي آسماني شدنِ مهندسان فرهنگي كشور به گوش مي رسد، همگان بكوشيم در طرح جامع علمي و تنظيم هندسه پژوهشي و تدوين منشور تحقيق، ايران اسلامي را به جايگاه اصلي او برسانيم. بايد عنايت كرد كه عالم و آدم، همگي جست وجوگر و پژوهنده اند، لذا آن را جهان و اين را روان ناميده اند.

زير و زَبَر عالَم بهر طلب است اَرْ ني ٭٭٭٭ تنگا كه زمينستي لنگا كه زمانستي[10]

 



[1] ـ مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت739.

[2] ـ سوره يس، آيه 68.

[3] ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 1147.

[4] ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 2478.

[5] ـ سوره كهف، آيه 60.

[6] ـ ديوان حكيم سنائي، ص997.

[7] ـ سوره اسراء، آيه 36.

[8] ـ سوره يونس، آيه 39.

[9] ـ ديوان حكيم سنائي، ص393.

[10] ـ ديوان حكيم سنائي، ص624.