دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
کتاب ارزشمند «کوثر اربعین» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی به زیور طبع آراسته شد
آگاهی بخشی و راهبریِ عملی؛ دو ويژگي كه در متن رسالت پيامبر اكرم (ص) مشهود است، در برنامه معلّم اوّلِ شهادت و شهامت و سلحشوري و قيام بر ضد طاغيان متمرّد تاريخ؛ يعني حضرت سيّدالشّهداء (ع) مي‏درخشد. چنان‏كه در زيارت اربعينِ آن حضرت، كه از مختصّات...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی
هم اندیشی با مرکز کمیته اعطای مجوزهای کرسی های حوزوی
اولین جلسه از جلسات مدیریت امور پژوهشی درباره نشست ها و کرسی های علمی در تاریخ یک شنبه مورخ 18/6/97 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور نمایندگان دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در محل جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء...
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
ـــ ـــ



شیوه رایج درمیان محدثان،نقل حدیث باسند است وسند،مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است وپیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر وبی تفکیک میان روایات فقهی وغیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. درپژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان وشاگردان،مذهب وگرایش فکری وجایگاه حدیثی او به دست داده شود. با توجه اینکه تاکنون علما رجال بیشترین تحقیقات و پژوهش را در خصوص راویانی انجام دادند

    معرفی اجمالی کتاب:
    جایگاه و مراتب راویان حدیث
    تحمّل حدیث نبوی و ولوی و بازگو کردن آن کاری بس ارجمند و شریف است و راویان و محدثان از منزلت و جایگاه بلندی برخوردار هستند. 
    پیامبر اکرم (ص)فرمود: «اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، قيل: يا رسول الله و من خلفاؤك؟ قال: الذين يأتون من بعدي يروون حديثي و سنّتي».[1]
    نیز فرموده: «المؤمن إذا مات و ترك ورقة واحدة عليها علم، تكون تلك الورقة يوم القيامة فيما بينه و بين النار حجاباً، و أعطاه الله تبارك و تعالى بكلّ حرف مكتوب عليها مدينة أوسع من الدنيا سبع مرّات».[2]
    امام صادق (ع)فرموده است: «الراوية لحديثنا يبثّ في الناس و یسدّده في قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد».[3]
    نیز فرمود: «اعرفوا منازل الناس علی قدر روایتهم عنّا».[4]
    علامه مجلسی اول در شرح این حدیث نوشته است: «و الظاهر الکمیّه و یحتمل الکیفیّة و الأعم».[5]
    فیض کاشانی نیز در شرح حدیث مزبور نوشته است: «يعني على مقدار روايتهم عنّا كثرة و قلة و يحتمل أن يكون المراد على رتبة روايتهم عنّا دقّة و لطافة».[6]
    از این رو افرادی که رجال یک حدیث‌اند، در درایت و عقلانیت یکسان نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».[7]
    پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصومعلیهم السلام می‌باشد.
    سنّت از طریق حدیث به دست ما رسیده است؛ و حدیث وظیفه مهم گزارش از سنت را بر عهده دارد؛ بر این اساس، حدیث در هندسه معرفت دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. میراث گران‌بهای حدیثی که امروز در اختیار مسلمان‌ها قرار دارد، ثمره تلاش و مجاهدت‌های علمی و عملی راویان و محدثان است.
    دشمنان کینه‌توز اسلام که چشم دیدن بنای عظیم تمدن اسلامی را نداشتند، از هر وسیله‌ای جهت مخدوش ساختن معارف ناب نبوی و ولوی بهره گرفته‌اند از جمله: ورود عده‌ای نااهل و مغرض، دسّاس و وضّاع در لباس راوی حدیث.
    عالمان و اندیشمندان الهی که پاسداری از حریم دین را وظیفه نخست و محوری خود می‌دانند، به خوبی این خطر را پیش‌بینی و راهکارهای ارزشمند جهت صیانت و حفاظت از این گنجینه پربها ارائه نمودند و به پایه‌گزاری دانش‌های حدیث مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پرداختند.
    شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و  رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود[8]؛ بدان جهت شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم.
    اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می­گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری نوشته نشده است. معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:
    1.    موضوع کتاب اختصاص به راويانی دارد که نام آنها در اسناد روايات تفسير «کنز الدقائق و بحر الغرائب» که يکی از مهمترين تفاسير روايی است، واقع گرديده است.
    2.  اسامی راويان بعد از استخراج از اسناد روايات تفسير کنز الدقائق بر اساس حروف تهجی (الفبايی) تنظيم گرديده است و شامل چندين جلد خواهد شد.
    3.  جلد دوم اين اثر، مختصّ راويانی است که نام آنها «احمد» و شامل (120) راوی است.
    4.درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است: 
    الف: بيوگرافی اجمالی راويان با بهره­گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.
    ب: تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم(علیه السلام).
    ج: معرفی استادان و شاگردان راوی.
    د: مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.
    ه: تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.
    5.در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است.
    6. ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.
    7.در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی وکيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است. 
    از این رو جلد دوم «رجال تفسیری» به معرفی تعداد 195 راوی از راویان تفسیری که در اسناد روایات تفسیر قیّم «کنز الدقائق وبحر الغرائب» واقع شده‌اند پرداخته و حالات آنها را در حوزه گوناگون گزارش می‌کند.
    علاقه مندان به تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سايتwww.nashresra.ir مراجعه نمایند.
     

    [1]. معانی الأخبار، ص374ـ 375، ح1؛ من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420، ح5919 .
    [2] . الأمالی (صدوق)، ص37، ح3.
    [3] . بصائر الدرجات، ج1، ص8، ح6.
    [4] . الکافی، ج1، ص50، ح13.
    [5] . روضة المتقین، ج12، ص173.
    [6] . الوافی، ج1، ص225، ح156.
    [7] . الکافی، ج1، ص404ـ405، ح2.
    [8] . تنقیح المقال فی علم الرجال، ج1، ص173.