دیگر اخبار | بایگانی
مقاله پژوهشی؛
«فلسفۀ اخلاقِ آیت الله العظمی جوادی آملی»
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جدیدترین شماره از دوفصلنلمه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. در این شماره از این فصلنامه علمی پژوهشی مقاله ای با عنوان «فلسفۀ اخلاق استاد جوادی آملی» به قلم دکتر محسن...
کتاب«مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی...
دومین تجربه همکاری مشترک سازمان سمت و بنیاد اسراء آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در راستای همکاری های مشترک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت) و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، کتاب «مبانی حقوق عمومی با تاکید بر منظومه فکری علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) (مبانی تحلیلی نظام...
شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره چهاردهم نشریه علمی پژوهشی «اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد.
پنجمین شماره نشریه علمی «علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره پنجم «دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج» آماده انتشارشد.
دانش و پژوهش دینی
اشتياق به حيات دائم و نيز سلامت مستمر، در نهان همگان نهادينه شده است؛ نه كسي فاقد آن است و نه كسي را مي توان بر آن ملامت كرد، زيرا مطلب فطري فراگير است و از آسيبِ قدح مصون.
کوثر معرفت در کلام اسوه عصمت
براي بندگان مخلص و پاکي هم چون فاطمه (س) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست؛ به گونه اي که از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند: ﴿لاُزَيِّنَنَّ لَهُم فِى الاَرضِ و لاُغوِيَنَّهُم اَجمَعين* اِلّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصين﴾ و از حضور در...
فقه جعفري سازنده تمدن شیعی
تبيينِ منزلت والاي مظاهر اسماي حسناي الهي كه حضرت امام صادق (عليه‌السلام)، از بارزترين مصاديق آن است، ميسور اَحَدي در گستره زمان و پهنه زمين و به هيچ زباني نبوده و نيست.
گزارش تفصیلی؛
گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز چهارشنبه 17 بهمن‌ماه 1397 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
شماره 29 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شماره بیست و نهم «دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
«عقلانیت وحیانی»، منهج و روش معرفتی آیت الله العظمی جوادی آملی
نشست علمی «تبیین ویژگی های منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» با حضور جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه های کشور تونس و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
ـــ ـــ



شیوه رایج درمیان محدثان،نقل حدیث باسند است وسند،مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است وپیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر وبی تفکیک میان روایات فقهی وغیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. درپژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان وشاگردان،مذهب وگرایش فکری وجایگاه حدیثی او به دست داده شود. با توجه اینکه تاکنون علما رجال بیشترین تحقیقات و پژوهش را در خصوص راویانی انجام دادند

    معرفی اجمالی کتاب:
    جایگاه و مراتب راویان حدیث
    تحمّل حدیث نبوی و ولوی و بازگو کردن آن کاری بس ارجمند و شریف است و راویان و محدثان از منزلت و جایگاه بلندی برخوردار هستند. 
    پیامبر اکرم (ص)فرمود: «اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، اللّهمّ ارحم خلفائي، قيل: يا رسول الله و من خلفاؤك؟ قال: الذين يأتون من بعدي يروون حديثي و سنّتي».[1]
    نیز فرموده: «المؤمن إذا مات و ترك ورقة واحدة عليها علم، تكون تلك الورقة يوم القيامة فيما بينه و بين النار حجاباً، و أعطاه الله تبارك و تعالى بكلّ حرف مكتوب عليها مدينة أوسع من الدنيا سبع مرّات».[2]
    امام صادق (ع)فرموده است: «الراوية لحديثنا يبثّ في الناس و یسدّده في قلوب شيعتنا أفضل من ألف عابد».[3]
    نیز فرمود: «اعرفوا منازل الناس علی قدر روایتهم عنّا».[4]
    علامه مجلسی اول در شرح این حدیث نوشته است: «و الظاهر الکمیّه و یحتمل الکیفیّة و الأعم».[5]
    فیض کاشانی نیز در شرح حدیث مزبور نوشته است: «يعني على مقدار روايتهم عنّا كثرة و قلة و يحتمل أن يكون المراد على رتبة روايتهم عنّا دقّة و لطافة».[6]
    از این رو افرادی که رجال یک حدیث‌اند، در درایت و عقلانیت یکسان نیستند؛ چنان که راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».[7]
    پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی دین سنت است که در برگیرنده سخنان، رفتارها و تأییدات پیامبر(ص) و امامان معصومعلیهم السلام می‌باشد.
    سنّت از طریق حدیث به دست ما رسیده است؛ و حدیث وظیفه مهم گزارش از سنت را بر عهده دارد؛ بر این اساس، حدیث در هندسه معرفت دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. میراث گران‌بهای حدیثی که امروز در اختیار مسلمان‌ها قرار دارد، ثمره تلاش و مجاهدت‌های علمی و عملی راویان و محدثان است.
    دشمنان کینه‌توز اسلام که چشم دیدن بنای عظیم تمدن اسلامی را نداشتند، از هر وسیله‌ای جهت مخدوش ساختن معارف ناب نبوی و ولوی بهره گرفته‌اند از جمله: ورود عده‌ای نااهل و مغرض، دسّاس و وضّاع در لباس راوی حدیث.
    عالمان و اندیشمندان الهی که پاسداری از حریم دین را وظیفه نخست و محوری خود می‌دانند، به خوبی این خطر را پیش‌بینی و راهکارهای ارزشمند جهت صیانت و حفاظت از این گنجینه پربها ارائه نمودند و به پایه‌گزاری دانش‌های حدیث مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پرداختند.
    شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و  رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود[8]؛ بدان جهت شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم.
    اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می­گردد، زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری نوشته نشده است. معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:
    1.    موضوع کتاب اختصاص به راويانی دارد که نام آنها در اسناد روايات تفسير «کنز الدقائق و بحر الغرائب» که يکی از مهمترين تفاسير روايی است، واقع گرديده است.
    2.  اسامی راويان بعد از استخراج از اسناد روايات تفسير کنز الدقائق بر اساس حروف تهجی (الفبايی) تنظيم گرديده است و شامل چندين جلد خواهد شد.
    3.  جلد دوم اين اثر، مختصّ راويانی است که نام آنها «احمد» و شامل (120) راوی است.
    4.درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است: 
    الف: بيوگرافی اجمالی راويان با بهره­گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی.
    ب: تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم(علیه السلام).
    ج: معرفی استادان و شاگردان راوی.
    د: مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی.
    ه: تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.
    5.در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است.
    6. ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.
    7.در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی وکيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است. 
    از این رو جلد دوم «رجال تفسیری» به معرفی تعداد 195 راوی از راویان تفسیری که در اسناد روایات تفسیر قیّم «کنز الدقائق وبحر الغرائب» واقع شده‌اند پرداخته و حالات آنها را در حوزه گوناگون گزارش می‌کند.
    علاقه مندان به تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند به سايتwww.nashresra.ir مراجعه نمایند.
     

    [1]. معانی الأخبار، ص374ـ 375، ح1؛ من لا یحضره الفقیه، ج4، ص420، ح5919 .
    [2] . الأمالی (صدوق)، ص37، ح3.
    [3] . بصائر الدرجات، ج1، ص8، ح6.
    [4] . الکافی، ج1، ص50، ح13.
    [5] . روضة المتقین، ج12، ص173.
    [6] . الوافی، ج1، ص225، ح156.
    [7] . الکافی، ج1، ص404ـ405، ح2.
    [8] . تنقیح المقال فی علم الرجال، ج1، ص173.