در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



وصول به آخرین کمال انسان سالک، که مقام شامخ ولایت الهی باشد نیازمند معرفتِ صائب و یک راهنمای مُصیب است که حضرت علامه به خوبی این امر مهم را به سرانجام رسانده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، صبح روز سه‌شنبه (19 بهمن‌ ماه 1395) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، ریاست‌جمهوری در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان صاحب قلم برگزار شد  کتاب «تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی علامه سید محمد حسین طباطبایی (رحمه الله)» تألیف آیت الله العظمی جوادی‌آملی در گروه دین، بخش عرفان به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به نمایندگی از حضرت استاد، جایزه ویژه کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت نمود.
کتاب رساله الولایه یکی از میراث های ماندگار و ارزشمند مرحوم علامه طباطبایی است، مطالب و سبک نگارش حضرت علامه در این رساله همراه با نوعی رازگویی است که مشابه آن در کتاب‌های فلسفی و تفسیری و سایر نوشته‌های ایشان كمتر یافت می‌شود.
ایده اساسی این کتاب متمرکز بر آخرین کمال انسان سالک، که مقام شامخ ولایت الهی باشد، است. وصول به چنان بارگاه رفیع و هجرت از این كارگاه حضیض نیازمند معرفتِ صائب و یک راهنمای مُصیب است که حضرت علامه به خوبی این امر مهم را به سرانجام رسانده است. حضرت استاد علامه طباطبایی بیش از هر چیز به مسأله ولایت اهمیت می‌دادند و آن را منزلگاه غایی انسان کامل می دانستند.
معنای ولایت آن است كه انسان به جایی برسد كه عالم و آدم را منحصراً تحت تدبیر خدای سبحان ببیند و همه شئون علمی و عملی وی تحت تدبیر الهی باشد، به گونه‌ای كه خدا ولی او باشد نه فقط ناصر وی. زیرا تنها آن انسانی تحت ولایت خداوند قرار می گیرد که از خود فانی شده باشد، اما انسانی كه از خود استقلال و اختیار و اراده نشان می‌دهد، هرگز تحت ولایت ویژه خدا نخواهد بود؛ و این متفرّع بر این است كه «خود» را نبیند و اوصاف و افعال خود را مشاهده ننماید. ﴿إنَّ وَليِّی اللهُ الَّذی نَزَّلَ الكِتابَ و هُوَ يَتَوَلَّی الصّالِحين﴾[1].
ولایت به این معنا كه انسان سالک در تحت تدبیر خدای سبحان باشد و ذات و صفت و فعل او را منحصراً خدای سبحان تدبیر كند، مخصوص انبیای الهی نیست. در واقع با اینکه رسالت و نبوت امر اختصاصی است، اما ولایت، امر عام و فراگیری است. درِ ولایت پیوسته و برای همیشه به روی انسان‌ها گشوده است. بر همین اساس علامه طباطبایی قدم در این راه مبارک گذاشته و این مسیر را تا حد امکان برای سالکان آن هموار نموده است.
اکنون شاگرد برومندِ آن عارفِ واصل و حکیم فرزانه عصر ما حضرت آیت الله جوادی آملی با قدم گذاشتن در این مسیر رفیع و شناخت دقیق این راه شریف، اقدام به تحریر و تبیین آن نموده است و با آزاد سازی نکات غامض و اصول رمز گونه آن، پیمودن این مسیر صعب را بر پویندگان آن هموارتر نموده است.
حضرت استاد جوادی آملی با بیانی شیوا و قلمی راسخ و با اندوخته ای بس سترگ، ادامه دهنده راه آن بزرگ مرد الهی گردیده است، و توانسته است با اتکا بر دو بال عقل و وحی، در آسمان رفیع عالم قدس الهی به پرواز درآید و ضمن کسب و فهمِ آن معارف بلند و عمیق عرفانی، آنها را بر سر سفره سالکان این سفر روحانی قرار دهد.
تحریر رساله الولایه، به این سالکان کمک خواهد کرد تا به میزان استعداد و ظرفیت باطنیشان، با اسرار عالم و رموز جهان غیب آشنا شده و قدم در این وادی عشق و معرفت گذارند.
اکنون که این کتاب شریف در بخش عرفان، به حق به عنوان کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردیده است، پژوهشگاه علوم وحیانی معارج ضمن ابراز مسرت از این انتخاب شایسته، برای حضرت استاد آروزی طول عمر و توفیق روز افزون دارد و از زحمات همه پژوهشگران و کسانی که در آماده سازی این اثر نقش اساسی ایفا کرده اند، قدر دانی و قدر شناسی می کند.


[1] . سورهٔ اعراف، آىهٔ 196.