دیگر اخبار | بایگانی
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
کتاب ارزشمند «کوثر اربعین» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی به زیور طبع آراسته شد
آگاهی بخشی و راهبریِ عملی؛ دو ويژگي كه در متن رسالت پيامبر اكرم (ص) مشهود است، در برنامه معلّم اوّلِ شهادت و شهامت و سلحشوري و قيام بر ضد طاغيان متمرّد تاريخ؛ يعني حضرت سيّدالشّهداء (ع) مي‏درخشد. چنان‏كه در زيارت اربعينِ آن حضرت، كه از مختصّات...
به همت پژوهشگاه معارج؛
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» برگزار شد
نشست علمی «ادراک ناپذیری ذات الهی با تاکید بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت پژوهشگاه معارج، با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران، در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر گزار شد.
نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی
هم اندیشی با مرکز کمیته اعطای مجوزهای کرسی های حوزوی
اولین جلسه از جلسات مدیریت امور پژوهشی درباره نشست ها و کرسی های علمی در تاریخ یک شنبه مورخ 18/6/97 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور نمایندگان دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در محل جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء...
به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار...
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
ـــ ـــ



سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند. اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟...

    سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است،اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است.این نزاع محصول تصوری ناصواب  از نسبت علم و دین ،و بر این اندیشه استوار است که علم درمقابل دین است و آنچه را که دین می گوید ،علم میتواند نفی کند.اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار میکند.

    اين کتاب علي رغم عنوان پيچيده و ثقيلي که دارد به تبيين ارتباط علم و دين و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهي و مفاهيم ديني مي پردازد و پاسخي مناسب به اين سوال مي دهد که آيا اصولاً علم غير اسلامي داريم يا نه؟

    در ادامه، استاد جوادي (دام ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامي شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهايي براي اين موضوع ارائه داده اند.

    کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت ديني" داراي 2 بخش است که بخش اول با عنوان منزلت عقل داراي 4 فصل است . فصل اول با عنوان تحليل مفاهيم پايه مسائلي چون مراد از دين، مراد از عقل و وحي و نقل مي پردازد .

    فصل دوم با عنوان شأن عقل در قلمرو دين موضوعاتي چون عقل و بعد هستي شناختي دين، عقول کامله و بعد هستي شناختي دين، عقل و بُعد معرفت شناختي دين، محدوديتهاي ادراکي عقل در حوزه دين را بررسي مي کند.

    فصل سوم با عنوان نسبت عقل و نقل در قرآن و

    فصل چهارم با عنوان تعارض عقل و نقل اختصاص دارد.

    بخش دوم اين کتاب شامل آثار و نتايج هماهنگي و همتايي عقل و نقل است که داراي 4 فصل مي باشد.

     فصل اول با عنوان تعارض علم و دين، موضوعاتي چون فرضيه نه علم است و نه علمي، معناي حجيت علم، محدوديت قلمرو تجربه، تمايز تعارض با دين از محاربه با آن و نفي توازي علم و دين بررسي مي کند.

    فصل دوم اين کتاب با عنوان اسلامي کردن علوم و دانشگاهها به راه حل اسلامي کردن دانشگاه مي پردازد

    .فصل سوم با عنوان تأثير همگاني عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامي به مسائلي چون تصحيح تبويب علم اصول، نسبت کلام و فلسفه با دين، قلمرو دين و مسئله خاتميت مي پردازد

    . فصل چهارم از اين بخش مسئله تفکيک را بررسي مي کند که از مدعيات مکتب تفکيک، وحي ناب و خلوص فهم، اختلاف فهم در علوم نقلي، همگامي عقل و نقل ، تفسير، تطبيق و تأويل تشکيل مي شود.