دیگر اخبار | بایگانی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
هدف دین رهایی جامعه از جهل است / فرهنگ تقریب نیاز دارد به اینکه یک اندیشه‌ی متعالی در صحنه باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان می دارد: دین آن هدفی که دارد این است که جامعه و مخاطب خودش را از جهل برهاند، و از جهالت نجات بدهد. یعنی انسان‌ها نه مبتلا به ظلوم بودن بشوند و نه مبتلا به جهالت. "انه کان ظلوما...
پیام به مسلمانان آمریکا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنگره مسلمانان آمريکا با موضوع «بصيرت دينی» با پيام حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در آمريکا برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
علم بدون هستی شناسی فاقد کارایی است/ تحول علوم انسانی سیاسی نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بیان می دارد: باید جهان بینی و هستی شناسی به کمک علم بیاید تا علوم حاصله بتواند آثار وجودی برای هستی و کمال انسان داشته باشد.
تازه های نشر؛
جلد 54 «تفسیر تسنیم» آماده منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 54 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، منتشر شد
همزمان با 1 خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا؛
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)+ ترجمه انگلیسی و عربی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند.
تازه هاي نشر
جلد سی و دوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» منتشر شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد.
مقاله علمی پژوهشی؛
بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در جدیدترین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی مقاله ای با عنوان «بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی» به چاپ رسیده است.
شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» آماده چاپ شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ـــ ـــ



برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است.

برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است. باری، اگر مضمون روایت ناظر به مسائل فقهی باشد، خبر واحد در آن حجت است، ولی مسئله مورد بحث، یعنی تحریف یا عدم تحریف قرآن، از مهم ترین مسائل اعتقادی است؛ زیرا اعتبار یا عدم اعتبار اصل اسلام در بقاء به آن بسته است.

تنها مضمون مشترك این روایات آن است كه هر چه بنی اسرائیل كردند، شما نیز انجام می‎دهید. این یك عام است كه تخصیص پذیر است. بدین صورت كه تحریف قرآن از این عام استثنا شود؛ خداوند صیانت و حفظ تورات و انجیل را از تحریف تضمین نكرد؛ در حالی كه چنین تضمینی درباره قرآن وجود دارد، بنابراین با تخصیص عام یا تقیید مطلق مزبور، دیگر نمی‎توان به عموم یا اطلاق این روایات برای اثبات تحریف در قرآن تمسك كرد.

این روایات ناظر به حوادثی است كه سال‎ها پس از ارتحال پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تحقق می‎یابد و در حقیقت، بیان كننده ملاحم و فتنه‎های آتی است و نظیر روایاتی است كه می‎گوید: یهود به هفتاد و یك فرقه و نصارا به هفتاد و دو فرقه و امت من به هفتاد و سه فرقه پراكنده خواهند شد. این امر، بدین معنا نیست كه چنین پراكندگی، بلافاصله پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تحقق می‎یابد. بدین جهت، علامه مجلسی روایات مشابهت حوادث امت اسلامی با حوادث امت‎های پیشین را طی روایات پراكنده شدن امت اسلامی به چند فرقه نقل كرده است.

تحریف قرآن آن گونه كه ادعا می‎شود، باید بلافاصله پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و به دست خلفا انجام می‎گرفت. البته با عنایت به پاسخ سابق، هرگز در آینده هم تحریف قرآن رخ نمی‎دهد.

آیة الله خویی در این باره گفتار متقنی دارند : بسیاری رخدادهای پیش آمده درباره امت‎های پیشین، در امت اسلامی تحقق نیافته است؛ نظیر گوساله پرستی و سرگردانی چهل ساله بنی اسرائیل در بیابان و غرق فرعون و یارانش و پادشاهی گسترده سلیمان نسبت به انس و جنّ و به آسمان رفتن عیسی (علیه ‌السلام) و مرگ هارون قبل از موسی (علیه ‌السلام)، در حالی كه جانشین موسی (علیه ‌السلام) بود و معجزات موسی (علیه ‌السلام) و ولادت عیسی (علیه ‌السلام) بدون داشتن پدر و مسخ بسیاری گذشتگان به صورت میمون و خوك و نیز بسیاری دیگر حوادث بی شمار، و این محكم‎ترین دلیل است كه نشان می‎دهد، مقصود از مشابهت در این روایات، مشابهتِ گسترده در همه امور نیست، بلكه مشابهت از برخی جهات مراد است؛ بنابراین در تحقق تحریف در این امت، همین مقدار كافی است كه بگوییم، آنان از حدود قرآن پیروی نكردند؛ هرچند ظاهر حروف آن را برپاداشتند.[1]

غیر این هم، براساس روایات عرضه، خود این روایات می‎باید بر قرآن عرضه شوند. قرآن می‎فرماید: ﴿اِنّا نَحنُ نَزَّلنَا الذِّكرَ و اِنّا لَهُ لَحفِظون﴾[2] و نیز آیه نفی باطل ﴿و اِنَّه لَكِتاب عَزیز * لا یأتیهِ البطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ و لا مِن خَلفِه﴾[3] و نیز آیاتی دیگر بر نفی تحقق تحریف در قرآن تصریح دارند. در این آیات، خدا پیراستگی قرآن از تحریف را تضمین كرده است؛ در حالی كه درباره كتاب‎های عهدین چنین تضمینی نیامده است.

[1] ـ البیان، ص 221.

[2] ـ سوره حجر، آیه 9.

[3] ـ سوره فصّلت، آیات 41 ـ 42.