در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
ـــ ـــ



در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر 1396، هلال ماه شوال در ایران و کشورهای اطراف و غرب آسیا رؤیت‌ناپذیر، اما از نواحی غربی آفریقا به سوی غرب، رؤیت‌پذیر می‌شود. این هلال در روز یک‌شنبه 30 رمضان برابر با 4 تیر، در اغلب مناطق جهان، از جمله ایران، با چشم عادی به سهولت رؤیت خواهد شد. بنابر این، روز دوشنبه 5 تیر 1396 برابر است با اول شوال.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وضعیت رؤیت‌پذیری هلال شوال 1438

 

قبل از بیان وضعیت رؤیت‌پذیری هلال شوال 1438 (در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر 1396)، در این‌جا به طور خلاصه چند نکته یادآوری می‌شود تا مفاد جدول‌ و نقشه‌ای که در ادامه می‌آیند، روشن‌تر گردد:

ـ مقارنۀ ماه و خورشید: در هر ماه، طول دایرة البروجی ماه و خورشید برای لحظه‌ای با یکدیگر برابر می‌شوند و به عبارت دیگر، نسبت به یکدیگر به کمترین جدایی زاویه‌ای می‌رسند. به این حالت،‌ مقارنۀ ماه و خورشید گفته می‌شود. در حالت مقارنه و ساعاتی قبل و بعد از آن (که اصطلاحاً گفته می‌شود ماه در محاق است)، هلال به هیچ وجه قابل رؤیت نیست.

ـ جدایی زاویه‌ای (بین دو جرم سماوی): زاویه‌ای که رأس آن، چشم ناظر است و دو ضلع آن از دو جرم سماوی (مانند دو ستاره) می‌گذرد. در این‌جا مقصود جدایی زاویه‌ای بین ماه و خورشید است.

ـ مکث ماه: در روز آخر ماه قمری، مدتی که طول می‌کشد تا پس از غروب خورشید، ماه غروب کند، مدت مکث ماه یا مکث ماه نامیده می‌شود.

ـ سن ماه: مدت زمان گذشته از زمان مقارنۀ ماه و خورشید، سنّ ماه نام دارد.

ـ ارتفاع هلال: کمترین جدایی زاویه‌ای ماه از لبۀ افق.

ـ درصد روشن سطح ماه: درصد نسبت روشن سطح قرص ماه به کل قرص.

ـ ضخامت هلال: جدایی زاویه‌ای دو لبۀ مرکز هلال.

ـ اختلاف سمت ماه و خورشید: زاويه‌ای است که رأس آن چشم ناظر و دو ضلع آن از دو نقطۀ محل عمود ماه و خورشيد بر روی افق می‌گذرد. به عبارت دیگر، مقدار جدایی زاویه‌ای دو نقطۀ برخورد عمود ماه و خورشيد بر روی افق، اختلاف سمت ماه و خورشید است. از دید ناظر، اگر ماه در سمت راست خورشید واقع شود، مقدار اختلاف سمت ماه و خورشید با علامت مثبت و در صورتی که در سمت چپ خورشید قرار گیرد، با علامت منفی نشان داده می‌شود.

ـ فاصلۀ ماه از زمین: فاصلۀ طولی بین مراکز ماه و زمین.

 در نقشۀ رؤیت هلال که در پی می‌آید، چگونگی رؤیت‌پذیری هلال در مناطق متعارف زمین از نظر اوقات شرعی (مناطقی که در آن‌جا وضعیت اوقات شرعی عادی است)، به طور تقریبی نشان داده شده است. مفهوم رنگ‌های به کار رفته در نقشه برای نواحی مختلف چنین است:

 

در غروب روز 3 تیر 1396، به عنوان نمونه برای تهران، مشخصات رؤیت‌پذیری هلال چنین است:

 

 

همچنین نقشۀ مناطق رؤیت‌پذیری هلال در روزهای 3 و 4 تیر، به ترتیب مطابق شکل‌های زیر است:

 

 

نتیجه: در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر 1396، هلال ماه شوال در ایران و کشورهای اطراف و غرب آسیا رؤیت‌ناپذیر، اما از نواحی غربی آفریقا به سوی غرب، رؤیت‌پذیر می‌شود. این هلال در روز یک‌شنبه 30 رمضان برابر با 4 تیر، در اغلب مناطق جهان، از جمله ایران، با چشم عادی به سهولت رؤیت خواهد شد. بنابر این، روز دوشنبه 5 تیر 1396 برابر است با اول شوال.

مهدی سهرابی

1/‌4‌/‌1396