در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
ـــ ـــ



حجت الاسلام علي روح الهي معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم وحياني معارج به تشريح برنامه هاي پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج در حوزه هاي مختلف پرداخت

به گزارش پايگاه اطلاع رساني اسراء: حجت الاسلام علي روح الهي معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم وحياني معارج در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء به تشريح برنامه هاي پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج در حوزه هاي مختلف پرداخت. در ادامه توجه شما را به این مصاحبه جلب می کنیم.

- با توجه به نزديک شدن به ايام هفته پژوهش، فرصت مناسبتي است تا علاقمندا ن به مباحث علمی و پژوهشی را از برنامه ها، عملکرد و فعاليت هاي يک سال گذشته پژوهشگاه معارج مطلع کنید و همچنين بفرماييد پژوهشگاه معارج چه برنامه هاي خاصي را براي هفته پژوهش در نظر دارد؟
 حجت الاسلام علي روح الهي: با توجه به ايام هفته پژوهش، اکثر مراکز پژوهشي مراسم رونمايي، تببيين و توضيح فعاليت هاي پژوهشي خود را در دستور کار قرار مي دهند چرا که در حقيقت سال نو پژوهشي کشور از هفته پژوهش آغاز مي شود، در همين راستا پژوهشگاه معارج دو برنامه ويژه را به مناسبت هفته پژوهش در نظر دارد؛نخست، نشست علمي و تخصصي «حركت و زمان از ديدگاه علامه جوادي آملي» و «رونمايي از شش جلد رحيق مختوم از جلد يازده تا جلد شانزده» كه به مبحث حركت و زمان اختصاص دارد كه اين برنامه در دانشكده علوم انساني دانشگاه تهران و در روزهاي پاياني هفته پژوهش برگزار خواهد شد؛ در اين نشست علمي از اساتيد حوزه و دانشگاه دعوت شده است که در قالب يک نشست تخصصي در خصوص مبحث حرکت و زمان با محوريت نظريات آيت الله العظمي جوادي آملي  به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

ويژه برنامه ديگر پژوهشگاه معارج براي هفته پژوهش اين است که سعي خواهد شد با حضور تمامي پژوهشگران در محضر حضرت آيت الله جوادي آملي باشيم و از بيانات ايشان استفاده كنيم و در حاشيه اين برنامه, پژوهشگر برتر, پژوهش برتر و مدير پژوهشي برتر بر اساس شاخص هايي که تعيين شده، معرفي و از آنان تجليل خواهد شد. همچنين نمايشگاهي در سه بخش شامل مجموعه آثار توليدشده پژوهشگاه معارج در مدت بيست سال فعاليت پژوهشي و تحقيقي پژوهشگاه، آثار پژوهشي توليد شده در سال 94 تا اکنون و نيز آثار در دست پژوهش به نمايش در خواهد آمد.


-عملكرد پژوهشي پژوهشگاه معارج در يك سال اخير را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

 حجت الاسلام علي روح الهي: در زماني که بنده عهده دار اين سمت شدم، يک خلاء بزرگ در پژوهشگاه وجود داشت و آن مجموعه اي از آثار حضرت استاد جوادي آملي اعم از دست‌خط‌ها، يادداشت‌ها و دروس ايشان بود که تا آن زمان هنوز منتشر نشده بودند؛ بنابراين براي رفع اين خلاء در گام اول يک طرح پنج ساله‌ تنظيم شد كه در يك سال و نيم اول درس تفسير معظم له يعني تفسير تسنيم تا درس روز حضرت استاد آماده انتشار گردد به روز شود كه الحمدلله در سال 93 و اوايل سال 94 اين مهم انجام شد و 35 جلد تسنيم در اين يك سال و نيم کار پژوهشي اش به اتمام رسيد که چاپ آنها منوط به بازنگري نهايي حضرت استاد است.
همچنين متوجه شديم که طي اين بيست و يک سالي که حضرت استاد به تديس درس خارج فقه پرداخته اند، به آثار فقهي ايشان پرداخته نشده و يا تنها به تقريرات اساتيد ايشان پرداخته شده و عملا  به درس فقه ايشان و يادداشت‌هاي فقهي ايشان که بالغ بر بيست و يک دفتر مي شد كمتر پرداخته شده است؛ بنابراين «موسوعه فقهي چهل جلدي» ايشان در دستور كار قرار گرفت كه از اول سال پژوهشي 94 يعني در آذر ماه 94 اين طرح کليد خورد که انشاالله  در طي دو سال آينده، مجموعه مباحث فقهي ايشان در چهل جلد مستقل به زبان فارسي و عربي توليد و منتشر خواهد شد.
برنامه سومي كه مدنظر قرارگرفت توسعه مجلات علمي پژوهشي بود، پژوهشگاه با يك فصنامه پژوهشي در حوزه حكمت اسلامي فعاليت مي‌كرد، در حالي که انديشه حضرت استاد در مباحثي مانند اخلاق و تفسير و يا يادداشت‌هاي ايشان اگر مي‌خواست به كتاب تبديل شود شايد چندين سال طول مي‌كشيد لذا خلاء مجلات علمي پژوهشي به شدت احساس مي شد در نتيجه دو مجله علمي پژوهشي ديگر به نام فصلنامه «اخلاق وحياني» و فصلنامه «علوم قرآن و تفسير معارج» به مجلات افزوده شد و سعي شده در هر شماره از اين سه مجله يک مقاله به قلم حضرت آيت الله جوادي آملي منتشر شود. عملاً با اين سه فصلنامه در خصوص يادداشت‌هاي روزانه حضرت استاد به سرعت در اختيار محققان و پژوهشگران قرار مي‌گرفت.
اين سه برنامه در حوزه آثار تنظيمي حضرت استاد بود که قدمهاي خوبي در اين زمينه برداشته شد و سعي ما اين است که در سال پژوهشي پيش رو يعني تا آذر 96 در بحث آثار مستقيم حضرت استاد همه آثار توليد بشود.

 - در خصوص آثاري که برگرفته از منظومه فکري آيت الله العظمي جوادي آملي و در راستاي تبيين و بسط انديشه ايشان، توليد شده باشد، چه اقداماتي صورت گرفته است؟
حجت الاسلام علي روح الهي: در کنار اقدامات و برنامه هايي که ذکر شد، ما هيچگاه از آثاري كه بر اساس انديشه معظم له و يا پژوهش هايي که بر اساس نظريات و منويات ايشان باشند غافل نبوديم، به همين دليل دو پژوهشكده جديد به صورت رسمي در پژوهشگاه معارج فعال شدند؛ يكي پژوهشكده «فرهنگ و تمدن اسلامي» و ديگري «مركز تدوين كتب درسي». اين دو پژوهشکده به هدف بسط منظومه انديشه اي حضررت استاد و نيز كاربردي كردن انديشه ايشان به منظور ورود به جامعه اسلامي و تمدن سازي تشکيل و راه اندازي شدند كه فعاليت‌هاي خوبي نيز تاکنون داشته اند.

در پژوهشکده «فرهنگ و تمدن اسلامي» طرح کلان «جامعه متعالي» در حال انجام است که از طرح هاي کلان و مهم پژوهشگاه معارج است که شامل قريب به صد پروژه و زير مجموعه دارد که در چهار فصل در حال تنظيم مي باشد؛ از جمله اينکه شاخص هاي جامعه متعالي که بايد با نگاه کاربردي و در نظر داشتن نيازهاي جامعه تبيين گردند به عنوان مثال در بحث امنيت که از شاخص هاي جامعه متعالي است در اينجا مطالعه مي شود که بر اساس انديشه آيت الله جوادي آملي مقصود ما از امنيت داخلي و امنيت خارجي چيست و به همين روال ديگر مباحث مربوط به اين موضوع بررسي، پژوهش و تبيين خواهد شد.
اگر بخواهيم خروجي اين يک سال را در يک نگاه مورد ارزيابي قرار دهيم بايد گفت، 144 پروژه تعريف شد که وقتي ما صحبت از پروژه مي کنيم مقصود جلد کتاب است؛ يعني 144 جلد کتاب امسال در دستور پژوهش و تحقيق قرار گرفت و با توجه به زمانبري آثار، 17 اثر مستقيم از خود حضرت استاد به چاپ رسيد. همچنين در سال قبل 8 شماره از مجموع سه مجله علمي پژوهشي پژوهشگاه معارج منتشر شد و هفت کتاب از مجموع آثار برگرفته از منظومه فکري و انديشه هاي حضرت استاد توليد و منتشر شد و نيز سه کتاب در بخش تدوين کتب درسي به ثمر رسيد که دو اثر با همکاري سازمان کتب دانشگاهي «سمت»، بر اساس قراردادهاي همکاري فيمابين  منتشر شد که در نتيجه عملاً براي اولين بار دو اثر از مجموعه آثار حضرت استاد در فهرست کتب دانشگاهي کشور قرار گرفت. لذا فعاليت هاي پژوهشگاه را مي توان مثبت و رو به جلو ارزيابي کرد.

  -جديدترين آثاري كه همينک در دستور كار پژوهشگاه قرار داد چيست؟
حجت الاسلام علي روح الهي:  جديدترين اثر جلد هفده رحيق مختوم كه اولين مبحث از بحث اتحاد عاقل و معقول است مي باشد که تا آخر هفته پژوهش چاپ و منتشر خواهد شد همچنين جلد 41 تفسير تسنيم اين هفته براي چاپ ارسال مي‌شود. اين دو اثر در خود هفته پژوهش منتشر خواهد شد و علاوه بر آن از هر کدام از سه نشريه علمي پژوهشي پژوهشگاه معارج يک شماره جديد در همين هفته منتشر مي شود.

در صحبت هايتان اجمالاً به برنامه ها و طرح هاي پژوهشي سال آينده اشاره کرديد، توضيحات بيشتري در اين خصوص ارائه بفرماييد؟
حجت الاسلام علي روح الهي:  الحمدالله از همينک برنامه ريزي بسيار خوبي براي سال آينده صورت گرفته است از آنجا که ما در اکثر پژوهش ها، نيازهاي روز جامعه را مد نظر قرار مي دهيم لذا از برنامه هاي ما در حوزه مباني انديشه اي و فلسفي حضرت استاد با توجه به جايگاه رفيعي که ايشان براي عقل قائل هستند و جايگاه عقل را در کنار نقل مي بينند حتي در نظامات اجتماعي، نظامات فقهي، نظامات حقوقي، به همين خاطر اولين طرحي كه در سال آينده انجام خواهد گرفت طرح تبيين اصول و  مباني انديشه اي ايشان در مباحث عقلي است.

بحث دوم كه از مطالبات مهم جامعه نخبگاني کشور مي باشد اين است که جامعه با نوآوري هاي حضرت آيت الله جوادي آملي در علوم فقه، اصول، رجال، اخلاق، تفسير، و فلسفه آشنا شوند، مباحثي كه قبل از ايشان كسي به اين مباحث اشاره و ورود پيدا نکرده است و ايشان اين علوم را يک گام به جلو برده اند، اين مهم در دستور كار قرار گرفته  و تاکنون 21 مقاله آن مصوّب شده که ممکن است تا صد مقاله نيز برسد، اين پروژه يك كار نو در حوزه علميه است.

بحث بعدي «طرح اجمالي شيعه شناسي» است؛ امروز شيعه ديگر به عنوان يك فرقه كوچك در كنار ساير فرق و مذاهب نيست، امروز با وجود جمهوري اسلامي ايران، شيعه به عنوان يك نظام حكومتي در آمده و در جهان شناخت شده و تاثيرگذار است، لذا لازم ديديم در بحث شيعه‌شناسي، نظام حکومتي شيعي و نظامات اجتماعي آن با رويکرد مباحث كاربردي, از توحيد تا مباحث اجتماعي، سياسي، فقهي و اخلاقي و... از منظر آيت الله العظمي جوادي آملي را استخراج و تبيين کنيم چرا که اين مباحث به صورت پراكنده در آثار ايشان هست و لازم است اينها منظم شود. طرح  دانشنامه شيعه‌شناسي از مجموعه آثار حضرت استاد استخراج خواهد شد تا نگاه حکومت ساز و تمدن ساز شيعه به درستي تبيين گردد، به اين منظور طرح پروژه کاملا تدوين شده و به دليل اهميت و سنگيني اين طرح با مراكز علمي زيادي در کشور همكاري صورت خواهد گرفت.  

-به نظر شما براي کاربردي کردن و تاثير گذاري هر چه بيشتر پژوهش‌ها و توليدات علمي پژوهشگاه معارج چه فعاليت‌هايي بايد انجام شود؟
حجت الاسلام علي روح الهي:  دست يابي به اين هدف خود گام رو به جلويي براي فعاليت هاي پژوهشگاه محسوب مي شود، اين دغدغه از دغدغه هاي اصلي پژوهشگاه معارج است، در اينجا دو بحث را بايد از هم تفکيک کنيم؛ اول اينکه مباحث كاربردي اگر مبناي علمي نداشته باشد به سوي خرافات، جهل و انحراف كشيده مي‌شود، اگر گاهي فرهنگ ديني يك جامعه به انحراف و ابتذال كشيده مي‌شود به اين دليل است که آنها مباني قوي نظري ندارند پس در گام نخست بايد اصول و مباني شيعه به خوبي تبيين شود.

پس ما نمي توانيم بگوييم ما براي مباحث کاربردي بي نياز از اصول و مباني هستيم و معتقديم سرچشمه همه مبانظ نظري شيعه وحي است، پس ما بايد سه مرحله را در نظر بگيريم؛ نياز جامعه به منبع اصلي هميشه هست و لذا بيشتر هدف ما توليد كردن اصول و مباني تمدني و علمي شيعه است، لذا با توجه به حضور حضرت استاد و انديشه و تفكر ايشان بيشترين سعي ما توليد اين اصول و مباني با رويکرد ايشان به مباحث است و در گام بعدي وارد مباحث كاربردي خواهيم شد.

اما خلائي که وجود دارد اين است که ما در مباحث كاربردي که توليد ‌كرده ايم به سوي مباحث ترويجي و اطلاع رساني رفته ايم و نتوانسته ايم آن مباحث را وارد نظامات كشوري و حكومتي كنيم, اين خلأ باعث شده بين حوزه، نياز اجتماع و مراکز استراتژيک  ارتباط برقرار نشود.

در اين ميان لازم است محلي مانند پارکهاي فن آوري در علوم انساني فعال شود؛ پارکهاي فن آوري که در حقيقت محلي براي کاربردي کردن علوم دانشگاهي است بيش از 50 سال است که در غرب رواج دارد و در سالهاي اخير در کشور ما نيز اين پارکهاي فن آوري آغاز به کار کرده است،  آن چيزي که در هفته پژوهش، مسئولين عالي پژوهشي کشور بايد در خصوص آن هم انديشي کنند اين است که ما چگونه بايد اصول و مباني نظري را با نيازهاي کاربردي جامعه در کنار هم قرار دهيم و پيشنهاد عملياتي اين است که بايد مانند همان پارکهاي فن آوري در حوزه صنعت، پارک فن آوري در حوزه علوم انساني نيز راه اندازي بشود و هدف اين است كه در يك مجتمع بزرگ علمي همه مراكزي كه به اين علم نياز دارند مثل مركز پژوهش‌هاي صداوسيما يا مرکز پژوهش هاي مجلس يا مرکز پژوهش هاي قوه قضائيه يا مانند آن, اينها يك دفتر در آن مجتمع علمي داشته باشند و نماينده آنها حضور داشته باشند و در کنار آنها مراكز علمي كه توليد انديشه مي‌كنند نيز حضور داشته باشند تا بتوانيم نيازها و پژوهش‌ها را با هم ارتباط بدهيم و حتي نمونه‌هايي را توليد كنيم. ما در بخش علوم انساني بايد به اينجا برسيم که اگر مثلا صحبت از مديريت اسلامي يا بانكداري اسلامي مي‌كنيم، مراكزي كه در بحث اقتصاد تحقيق مي‌كنند و مباني را مي‌آورند, نماينده‌هاي بانك در کنار آنها حضور داشته باشند تا روش‌هاي اجرايي را در همان‌جا با هم بحث كنند و به جمع‌بندي برسند. که اميدواريم اين خلاء هر چه زودتر بر طرف گردد.