در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد.

چرا بر صلوات پيش و پس از دعا تأكيد شده است؟ تفاوت صلوات خدا بر پيامبر (اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) و صلوات خدا بر مؤمنان چيست؟
يكم. معني صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين است: «خدايا رحمتت را بر پيامبر و آل او نازل فرما». وقتي رحمت بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شود، به ديگران هم مي رسد، چون او مجراي فيض است و اگر قرار است خيري به ديگران برسد، نخست بايد به عنوان رحمت خاصه، بر آن حضرت نازل شود و سپس بر ديگران فرود آيد.
امام علي (عليه ‌السلام) مي فرمايد: دعاها يا حاجتهاي خود را به صلوات بر رسول خدا محفوف (دربرگرفته و پيچيده) كنيد، زيرا صلوات بر آن حضرت دعايي مستجاب است و چنين نيست كه خداوند يكي از دو حاجت را بر آورد و ديگري را رد كند.[1]
امام سجاد (عليه ‌السلام) در صحيفه سجاديه، روش دعا و طلب حاجت را به ما مي آموزد. در بسياري فقرات ادعيه آن حضرت، صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مشاهده مي شود و هرچه از خدا مي خواهد، پيش يا پس از آن صلوات است، چون خدا در پرتو صلوات، دعاي همراه آن را هم مستجاب مي كند.
دوم. مؤمن به جايي مي رسد كه خداي سبحان و فرشتگان بر او صلوات مي فرستند. اين مسئله در سوره مباركه احزاب بازگو شده است؛ يعني هم صلوات خدا و ملائكه بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و هم صلوات آنان بر مؤمنان آمده است.
صلوات خدا كه صفت فعل اوست، همان نوراني كردن است. وقتي توفيقي نصيب انسان شد و در فضاي دل تاريكي احساس نكرد، معلوم مي شود كه صلوات خداوند و فرشتگان نصيب او شده است.
خداي متعال در تجليل از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: ﴿اِنّ اللّه و ملئكته يصلّون علي النبي... ﴾.[2] وقتي خدا بخواهد بر پيامبر بزرگ خود صلوات بفرستد، همه فرشتگان را با خود همراه مي كند؛ مانند اينكه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري مي شود، شخصي كه مي خواهد از او به بهترين وجه تجليل كند، با همه دوستان و آشنايان به ديدار او مي رود.
هم چنين خداي متعال در تجليل از مؤمنان و صلوات بر آنان مي فرمايد: ﴿هُوَ الّذي يُصلّي عليكم و ملئكتهُ ليُخرجكُمْ من الظُلماتِ اِلي النّور﴾[3]؛ يعني خدا و فرشتگان، جداگانه بر مؤمنان درود مي فرستند.
تفاوت اين دو صلوات اين است كه چون پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)، خود نور و مصداق كامل ﴿و جعلنا له نوراً يمشي به في الناس﴾[4] است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمتها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مؤمنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود مي فرستند تا شما را از ظلمتها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني كردن و به نور رساندن است.
بنابراين، اگر توفيق اطاعت و انجام تكاليف شرعي نصيب ما شد و از احكام و آداب عبادات، كم و بيش به حكمت آنها راه يافتيم، بايد بدانيم كه صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است، در غير اين صورت دچار لغزش و گرفتار گناه شده ايم.
وقتي مؤمن نوراني شد، هم راه خود را مي بيند و هم مي تواند راهبر ديگران باشد. امام علي (عليه ‌السلام) مي فرمايد: «ليسَ في البرقِ الخاطفِ مستمتعٌ لمنْ يخوضُ في الظلمة»[5]؛ براي انساني كه در تاريكي فرو رفته و مسافري كه در شب تاريك ره گم كرده، رعد و برقِ لحظه اي مفيد نخواهد بود. انسان دنيا زده مانند كسي است كه در تاريكي فرو رفته باشد، براي چنين شخصي نوري كه گاهي در دل مي جهد و خاموش مي شود، چندان مفيد نيست.
در روايتي شريف از معصوم (عليه ‌السلام) ذيل آيه ﴿وَ ما تشاؤون اِلاّ اَنْ يشآء اللّهُ﴾[6]، نقل شده است: «بَل قُلوبنا أوعيةٌ لمشيّة اللّه»[7]؛ دلهاي ما ظرف اراده خداست. خداي سبحان اگر بخواهد كار مشخصي انجام دهد. با اراده انجام مي دهد. اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجود ممكن و مظهر ظهور مي كند. آن مظهر، قلب معصوم اولياي الهي است.
لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي (قدس‌ سرّه) مي فرمود: معناي صلوات بر محمد و آل محمد (عليهم ‌السلام) اين است كه خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسد.[8] اگر قرار است رحمتي ببارد، ابتدا بر اين خاندان نازل مي شود و سپس به ديگران مي رسد، از اين رو طلب رحمت مستلزم اجابت دعاست.
سخن بلندی در برخی از منابع دینی درباره حضرت ولي عصر(ارواحنا فداه) نقل شده است که می گوید: «بيُمنهِ رُزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض و السماء»[9]؛ به يمن وجود امام عصر (عج) جهانيان روزي مي خورند و به پاس وجود او آسمان و زمين برجاست، پس همه بركات از اين خانواده به سايرين مي رسد.


[1] . ر.ك: نهج البلاغه، حكمت 361.
[2] . سوره‏ احزاب، آيه 56.
[3] . سوره احزاب، آيه 43.
[4] . سوره انعام، آيه 122.
[5] . الكافي، ج 8، ص 23؛ شرح نهج البلاغه ابن ‏ابي الحديد، ج 20، ص 435.
[6] . سوره انسان، آيه 30.
[7] . سوره انسان، آيه 30.
[8] . ر.ك: الميزان، ج 16، ص 338.
[9] . مفاتيح الجنان، دعاي عديله.