در سایر رسانه ها | بایگانی
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
به گزارش خبر گزاری شفقنا
عقلانیت و اعتدال عنصر گمشده جوامع اسلامی است
از ویژگی های خالص بندگان از نظر قرآن اعتدال است و اعتدال یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که از نظر قرآن این اعتدال در همه چیز مطلوب است اما جوامع اسلامی چقدر به این امر پایبند هستند؟
به گزارش خبر گزاری تسنیم
ارزش انسان‌ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: از نگاه قرآن و اسلام بین زن و مرد تفاوتی نیست. ارزش انسان ها به روح آنهاست و روح زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.
به گزارش خبر گزاری آنا
آیت الله جوادی آملی: اگر خروجی نجف گرفته شود تمام حوزه‌های جهان تشیع می‌خوابد
آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.
به گزارش خبر گزاری حوزه
آيت الله العظمی جوادی آملی جامعه را با امر به معروف و خُلق حسن اداره كنيم
حضرت آيت الله جوادی آملی اظهار داشتند: وجود مبارك امام يازدهم مانند ائمه ديگر گرچه توفيق تشكيل حوزه علميه به صورت رسمي نداشتند اما با سيره علمي و عملي خود قرآن را به خوبی تفسير و مردم را به قرآن دعوت كردند.
به گزارش خبر گزاری شبستان
باور كنيم در كنار سفره امام زمان(عج) نشسته ايم
خبرگزاری شبستان: مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها ایام آغاز خلافت و ولايت مطلقه وجود مبارك وليّ عصر است! بهترين وظيفه منتظران، همان ادب است! ما بايد هر وقت كه حضرت(عج) ظهور كند، آماده باشيم .
به گزارش خبر گزاری شفقنا
دکترمرتضی جوادی آملی: قرآن کریم زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه های مختلف علوم فراهم کرده است
قرآن که تبیان و بیان همه حقایق هستی است به نحو خاصّ خودش، زمینه را برای آثار مکتوب در حوزه‌های مختلف علوم بشر فراهم کرده است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در بازدید خود از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل غرفه مرکز...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوادی آملی: علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود جهل است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را...
به گزارش خبر گزاری شفقنا
حجت الاسلام دکترمرتضی جوادی آملی: تقویت جایگاه مرجعیت راهکار جدی برای مقابله با گروههای منحرف در دین است
جت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دراین مراسم، با بیان اینکه مرجعیت شیعی، حافظان دین هستند، تقویت جایگاه مرجعیت وبنیانهای شیعی درکشور ودیگر کشورهای اسلامی را راهکار جدی برای مقابله با گروه های منحرف وبدعت گذار در دین دانست....
ـــ ـــ



اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند:..

چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟
اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند:
1- مراد از اسلامی سازی علوم
منظور از اسلامی کردن دانشگاهها فقط این نیست که در دانشگاه ها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای کمیل و توسل قرائت شود و کلاس های دختران و پسران از همدیگر تفکیک شوند؛ این موارد کار حسینیه و مسجد است. احداث نمازخانه و توجه به دعا در دانشگاه ها از کارهای مناسب است، اما اگر صرفاً این کارها را در دانشگاه ها انجام شود، دانشجوی مسلمان تربیتشده است، نه این که دانشگاه اسلامی شده باشد. تربیت دانشجوی اسلامی بسیار مهم باشد. لکن اگر علم و دانش اسلامی نشود، تربیت دانشجوی مسلمان برای نیل به تمدن اسلامی کفایت نخواهد نمود. تربیت دانشجوی مسلمان غیر از دانش اسلامی است.
دانش حرف اول را در دانشگاه ها می زند و عنصر محوری دانشگاه، علم است؛ اگر علم اسلامی شد، دانشگاه هم اسلامی می شود. دانش همانند دانه گیاهی است که در زمین می کارند. اگر دانه گندم باشد، گندم و اگر جو باشد جو می روید. از علم غیر اسلامی نمی توان ایجاد تمدن اسلامی را توقع داشت. برخی تصور می کنند که مراد از دانشگاه اسلامی آن است که به دختران و پسران بگویند کنار هم ننشینند. در حالی که اصالت در دانشگاه، متون درسی است. اگر متون علمی و درسی اسلامی شود، دیگر لازم نیست که به دختران و پسران بگویند کنار هم ننشینند. مگر در حوزه توصیه می کنند مردان و زنان کنار هم ننشینند؟! مگر به طلبه ها می گویند که نماز را در اول وقت و حتی الامکان به جماعت بخوانند؟! چون علم در حوزه دینی است، ره آوردهای فراوانی دارد، اما اساسی ترین و عنصری ترین حرف دانشگاه، علم و متون درسی است که اگر این متون اسلامی نشد، سفارشی است. حضرت آیت  اللّه جوادی آملی به تلاش کشورهای اسلامی برای اسلامی کردن علوم اشاره می‌نتمایند  و اظهار می دارند: آن ها در همایش هایی که برگزار می کنند، به این نتیجه رسیده اند که علم، اصلاً اسلامی نیست.
2- علم اسلامی و غیر اسلامی
علوم موجود و متعارف دانشگاهها و مراکز علمی به علت نا هماهنگی درونی از اساس عیبناک است.   لکن علم غیراسلامی وجود ندارد. علوم جزئی از قبیل طبیعیات و ریاضیات را علم کلی به نام فلسفه رهبری می کند. هیچ علمی از علوم، چه طبیعی و چه ریاضی، نمی تواند خدا را ثابت یا نفی کند و یا درباره خدا شک کند.زیرا قلمرو آن ها محدود است. تنها علمی که بلندپروازی مال اوست، جهان بینی الهییا فلسفه است و در این جهان بینی الهی، این مسایل بحث می شود که آیا خدا هست یا نیست؟ تمام علوم امت و فلسفه امام امت است. اگر از فلسفه به عنوان ریاست علوم صحبت می شود، برای این است که درباره تمامی علوم حرف می زند. کار علوم جزئی، جزئی است ولی فلسفه کلی نگر است. از این رو در جایی که علوم کلی اسلامی گردد، علوم جزئی نیز به تبع آن اسلامی خواهد شد. در فلسفه که نگاه کلی دارد، از فاعل عالم هستی یعنی خدای متعال و در علوم طبیعیات و ریاضیات که نگاه جزیی دارد از آیت و فعل خدای متعال سخن گفته می شود. از این رو همه علوم الهی خواهد شد و تمییز علم اسلامی و غیر اسلامی صحیح نیست. این توهم ناشی از آن است که برخی حوزه دین را فقط در نقل تصور نمودند.
3- جهان بینی و اسلامی سازی علوم
اگر جهان بینی به بیراهه و کژراهه رفت، سر از الحاد در می آورد و می گوید که خدا در عالم نیست. اینها خودساخته هستند؛ و اگر فلسفه خودساخته شد، مسایل دین، اسطوره و اضافه و خرافه می شود. اگر فلسفه الحاد شود، جمیع علوم الحادی می شود و اگر به راه راست رفت، اول به خودش خدمت می کند و الهی می شود، یعنی معتقد می شود که جهان خدایی دارد؛ بعد هم همه علوم طبیعی، انسانی و... را الهی و اسلامی می کند. اگر فلسفه، الهی شد همه علوم خلقت شناسیمی شود و زمین و آسمان و دریا و صحرا مخلوق الهی می شوند؛ اگر اینطور شد، عالم و معلوم و علم مخلوق خدا می شوند و زمین شناسی لحظه به لحظه به جای این که افقی حرف بزند، عمودیحرف می زند. لذا دانشگاه های ما غرق در علوم اسلامی هستند اما نمی دانند از کجا علم یاد بگیرند. وقتی لاشه علم را سازماندهی کردیم، دیگر نمی گوییم زمین این چنین بوده، این چنین شده و این چنین خواهد شد، بلکه می گوییم خدا زمین را این چنین کرد و این چنین می کند.
4- سه آموزه دین در باب علم
دین، سه رشته جهان بینی الهی، جهان بانی الهی و جهان آرایی الهی را به ما آموخت. صدرالمتألهین می فرماید که علم مانند معماری نیست، بلکه نظیر بخش های ریاضی است. ایشان در همین رابطه به بیان مثالی پرداختند و گفتند: اگر یکی از خشت ها یا آجرهای بنایی را بردارند و از دیوار غربی به دیوار شرقی ببرند، این بنا فرو نمی ریزد، اما عدد هشت را که بین هفت و نه است را بردارند، این عدد هیچ کاربردی ندارد. صدرالمتألهین می فرماید که حرف عالم به قدری ریاضی است که هیچ چیزی را نمی توان از سر جایش برداشت. علم شرح معلوم است، معلوم فعل خداست و شرح فعل خدا غیر از الهی و اسلامی نخواهد بود و اگر کسی بگوید شرح بشری است، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکرکردن است. اگر کسی در حوزه یا دانشگاه بگوید که 40 یا 50 سال کار کرده است و زحمت کشیده و فکر کرده است، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکرکردن است. ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، ضمن تأکید مجدد بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه ها تصریح کردند: لاشه علم را به صورت کتاب های درسی درآوردند؛ این لاشه که اسلامی و غیراسلامی ندارد. این جهان را مثله کردند و در مورد آن کتاب نوشتند و به دانشگاه ها دادند، این دانشگاه تا الی الابد اسلامی نخواهد شد.
5- توجه به رضای خدا در تعلیم و تعلم
تعلیم و تعلم باید برای رضای خدا باشد، یعنی اگر انسانی معلم یا متعلم است که میخواهد کاری انجام دهد، این کار را نبایدآلوده کند، بلکه باید برای رضای خدا چیزی را یاد بگیرد و به دیگرانیاد دهد. به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ایشان گفتند: بایددانش هایی که یاد گرفته ایم را در راه صحیح به کار ببریم نه در مسیر باطل؛ به عنوان مثال اگر به انرژی هسته ایدستیافته ایم، باید از این انرژی به صورت صلح آمیز استفاده کنیم نه تخریبی.
6- نقش طهارت روح در معرفت علمی
 از دیرزمان این حرف به ایران زمین آمده بود که اگر کسی حسی را از دست داد، علم حاصل از آن حس را هم از دست خواهد داد. مهم ترین راه دستیابی به اشیاء حواس پنج گانه است، اما اسلام و دین فرموده که همان طوری که چشم و گوش راه تشخیص اشیاء است، طهارت روح هم راه علم و اسرار است. ایشان گفتند: تقوا فقط این نیست که انسان به بهشت برود، بلکه صحنه دل را غبارروبی می کند و وقتی این صحنه دل شفاف شد اسرار در آن می تابد و اگر کسی باتقوا بود اسرار عالم را بهتر می فهمد. ایشان با بیان این که گناه در فرهنگ دینی ما غبار صحنه قلب است، اظهار داشتند: عده ای گرفتار غبارگیری هستند و صحنه قلبشان چرک گرفته است، اینها می خواهند اسرار عالم را ببینند که این مهم با چشم دیده نمی شود؛ می خواهند با آیینه دل ببینند ولی این آیینه غبار گرفته است.
 

  منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، ص 135
  همان، ص 109
  افق حوزه - 12آبانماه 1389 شماره 287 - توصیه حضرت آیت اللّه جوادی آملی به اساتید دانشگاه
  افق حوزه - 12آبانماه 1389 شماره 287 - توصیه حضرت آیت اللّه جوادی آملی به اساتید دانشگاه