در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسد چطور می‌توانید با او زندگی کنید؟
این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر امروز خود با تاکید بر حفظ قدرت کشور اظهار داشت: کافر حربی مادامی که در حرب است اموالش غارت می‌شود اما این زمان جنگ است، ولی در زمان صلح مادامی که آنها اهل غارت نیستند، به ما گفته اند شما هم اهل غنیمت نباشید.
به گزارش خبرگزاری حوزه
شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند شناخت دنیا صرف تحصیل در حوزه و دانشگاه به دست نمی آید، بلکه این شناخت با نماز شب و به برکت دیگر عبادات به دست می‌آید لذا اگر کسی می خواهد دنیا را بشناسد و گرفتار آن نشود راهش همین نماز شب و امثال ذلك است.
به گزارش خبرگزاری رسا
دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(ع) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا
حضرت آیت الله جوادی آملی: ما حق نداریم اسلامی حرف بزنیم ولی قارونی فکر کنیم
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: آنچه در مسئله توحید مشکل ماست یا قارونی فکر کردن است یا فرعونی فکر کردن، مشکل ما همین دو غُدّه است؛ یا ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه
نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری در جامعه مدرن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با ماهنامه خیمه، از نسبت اخلاق و احکام و ملزومات دین داری درجامعه مدرن می گوید و تاکید می کند جامعه با دینی که ناروا و نادرست تعریف و خوانش می شود و به ناروایی هم تحمیل می شود، در تعارض است.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
«تحریر رسالةالولایه»؛ نگرشی محققانه در حوزه عرفان اسلامی
«تحریر رسالةالولایه» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی که برگزیده سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی
ـــ ـــ



اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند:..

چگونه می توان دانش را اسلامی نمود؟
اسلامی سازی علوم یکی از اساسی ترین مسائل مربوط به تمدن سازی اسلامی است. علم به عنوان یک نرم افزار، اگر اسلامی شود، تمدن اسلامی حیات و قوام می یابد. حضرت آیت الله جوادی درباره اسلامی سازی علوم می فرمایند:
1- مراد از اسلامی سازی علوم
منظور از اسلامی کردن دانشگاهها فقط این نیست که در دانشگاه ها نمازخانه ایجاد شود و دعاهای کمیل و توسل قرائت شود و کلاس های دختران و پسران از همدیگر تفکیک شوند؛ این موارد کار حسینیه و مسجد است. احداث نمازخانه و توجه به دعا در دانشگاه ها از کارهای مناسب است، اما اگر صرفاً این کارها را در دانشگاه ها انجام شود، دانشجوی مسلمان تربیتشده است، نه این که دانشگاه اسلامی شده باشد. تربیت دانشجوی اسلامی بسیار مهم باشد. لکن اگر علم و دانش اسلامی نشود، تربیت دانشجوی مسلمان برای نیل به تمدن اسلامی کفایت نخواهد نمود. تربیت دانشجوی مسلمان غیر از دانش اسلامی است.
دانش حرف اول را در دانشگاه ها می زند و عنصر محوری دانشگاه، علم است؛ اگر علم اسلامی شد، دانشگاه هم اسلامی می شود. دانش همانند دانه گیاهی است که در زمین می کارند. اگر دانه گندم باشد، گندم و اگر جو باشد جو می روید. از علم غیر اسلامی نمی توان ایجاد تمدن اسلامی را توقع داشت. برخی تصور می کنند که مراد از دانشگاه اسلامی آن است که به دختران و پسران بگویند کنار هم ننشینند. در حالی که اصالت در دانشگاه، متون درسی است. اگر متون علمی و درسی اسلامی شود، دیگر لازم نیست که به دختران و پسران بگویند کنار هم ننشینند. مگر در حوزه توصیه می کنند مردان و زنان کنار هم ننشینند؟! مگر به طلبه ها می گویند که نماز را در اول وقت و حتی الامکان به جماعت بخوانند؟! چون علم در حوزه دینی است، ره آوردهای فراوانی دارد، اما اساسی ترین و عنصری ترین حرف دانشگاه، علم و متون درسی است که اگر این متون اسلامی نشد، سفارشی است. حضرت آیت  اللّه جوادی آملی به تلاش کشورهای اسلامی برای اسلامی کردن علوم اشاره می‌نتمایند  و اظهار می دارند: آن ها در همایش هایی که برگزار می کنند، به این نتیجه رسیده اند که علم، اصلاً اسلامی نیست.
2- علم اسلامی و غیر اسلامی
علوم موجود و متعارف دانشگاهها و مراکز علمی به علت نا هماهنگی درونی از اساس عیبناک است.   لکن علم غیراسلامی وجود ندارد. علوم جزئی از قبیل طبیعیات و ریاضیات را علم کلی به نام فلسفه رهبری می کند. هیچ علمی از علوم، چه طبیعی و چه ریاضی، نمی تواند خدا را ثابت یا نفی کند و یا درباره خدا شک کند.زیرا قلمرو آن ها محدود است. تنها علمی که بلندپروازی مال اوست، جهان بینی الهییا فلسفه است و در این جهان بینی الهی، این مسایل بحث می شود که آیا خدا هست یا نیست؟ تمام علوم امت و فلسفه امام امت است. اگر از فلسفه به عنوان ریاست علوم صحبت می شود، برای این است که درباره تمامی علوم حرف می زند. کار علوم جزئی، جزئی است ولی فلسفه کلی نگر است. از این رو در جایی که علوم کلی اسلامی گردد، علوم جزئی نیز به تبع آن اسلامی خواهد شد. در فلسفه که نگاه کلی دارد، از فاعل عالم هستی یعنی خدای متعال و در علوم طبیعیات و ریاضیات که نگاه جزیی دارد از آیت و فعل خدای متعال سخن گفته می شود. از این رو همه علوم الهی خواهد شد و تمییز علم اسلامی و غیر اسلامی صحیح نیست. این توهم ناشی از آن است که برخی حوزه دین را فقط در نقل تصور نمودند.
3- جهان بینی و اسلامی سازی علوم
اگر جهان بینی به بیراهه و کژراهه رفت، سر از الحاد در می آورد و می گوید که خدا در عالم نیست. اینها خودساخته هستند؛ و اگر فلسفه خودساخته شد، مسایل دین، اسطوره و اضافه و خرافه می شود. اگر فلسفه الحاد شود، جمیع علوم الحادی می شود و اگر به راه راست رفت، اول به خودش خدمت می کند و الهی می شود، یعنی معتقد می شود که جهان خدایی دارد؛ بعد هم همه علوم طبیعی، انسانی و... را الهی و اسلامی می کند. اگر فلسفه، الهی شد همه علوم خلقت شناسیمی شود و زمین و آسمان و دریا و صحرا مخلوق الهی می شوند؛ اگر اینطور شد، عالم و معلوم و علم مخلوق خدا می شوند و زمین شناسی لحظه به لحظه به جای این که افقی حرف بزند، عمودیحرف می زند. لذا دانشگاه های ما غرق در علوم اسلامی هستند اما نمی دانند از کجا علم یاد بگیرند. وقتی لاشه علم را سازماندهی کردیم، دیگر نمی گوییم زمین این چنین بوده، این چنین شده و این چنین خواهد شد، بلکه می گوییم خدا زمین را این چنین کرد و این چنین می کند.
4- سه آموزه دین در باب علم
دین، سه رشته جهان بینی الهی، جهان بانی الهی و جهان آرایی الهی را به ما آموخت. صدرالمتألهین می فرماید که علم مانند معماری نیست، بلکه نظیر بخش های ریاضی است. ایشان در همین رابطه به بیان مثالی پرداختند و گفتند: اگر یکی از خشت ها یا آجرهای بنایی را بردارند و از دیوار غربی به دیوار شرقی ببرند، این بنا فرو نمی ریزد، اما عدد هشت را که بین هفت و نه است را بردارند، این عدد هیچ کاربردی ندارد. صدرالمتألهین می فرماید که حرف عالم به قدری ریاضی است که هیچ چیزی را نمی توان از سر جایش برداشت. علم شرح معلوم است، معلوم فعل خداست و شرح فعل خدا غیر از الهی و اسلامی نخواهد بود و اگر کسی بگوید شرح بشری است، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکرکردن است. اگر کسی در حوزه یا دانشگاه بگوید که 40 یا 50 سال کار کرده است و زحمت کشیده و فکر کرده است، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکرکردن است. ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، ضمن تأکید مجدد بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه ها تصریح کردند: لاشه علم را به صورت کتاب های درسی درآوردند؛ این لاشه که اسلامی و غیراسلامی ندارد. این جهان را مثله کردند و در مورد آن کتاب نوشتند و به دانشگاه ها دادند، این دانشگاه تا الی الابد اسلامی نخواهد شد.
5- توجه به رضای خدا در تعلیم و تعلم
تعلیم و تعلم باید برای رضای خدا باشد، یعنی اگر انسانی معلم یا متعلم است که میخواهد کاری انجام دهد، این کار را نبایدآلوده کند، بلکه باید برای رضای خدا چیزی را یاد بگیرد و به دیگرانیاد دهد. به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ایشان گفتند: بایددانش هایی که یاد گرفته ایم را در راه صحیح به کار ببریم نه در مسیر باطل؛ به عنوان مثال اگر به انرژی هسته ایدستیافته ایم، باید از این انرژی به صورت صلح آمیز استفاده کنیم نه تخریبی.
6- نقش طهارت روح در معرفت علمی
 از دیرزمان این حرف به ایران زمین آمده بود که اگر کسی حسی را از دست داد، علم حاصل از آن حس را هم از دست خواهد داد. مهم ترین راه دستیابی به اشیاء حواس پنج گانه است، اما اسلام و دین فرموده که همان طوری که چشم و گوش راه تشخیص اشیاء است، طهارت روح هم راه علم و اسرار است. ایشان گفتند: تقوا فقط این نیست که انسان به بهشت برود، بلکه صحنه دل را غبارروبی می کند و وقتی این صحنه دل شفاف شد اسرار در آن می تابد و اگر کسی باتقوا بود اسرار عالم را بهتر می فهمد. ایشان با بیان این که گناه در فرهنگ دینی ما غبار صحنه قلب است، اظهار داشتند: عده ای گرفتار غبارگیری هستند و صحنه قلبشان چرک گرفته است، اینها می خواهند اسرار عالم را ببینند که این مهم با چشم دیده نمی شود؛ می خواهند با آیینه دل ببینند ولی این آیینه غبار گرفته است.
 

  منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، ص 135
  همان، ص 109
  افق حوزه - 12آبانماه 1389 شماره 287 - توصیه حضرت آیت اللّه جوادی آملی به اساتید دانشگاه
  افق حوزه - 12آبانماه 1389 شماره 287 - توصیه حضرت آیت اللّه جوادی آملی به اساتید دانشگاه