دیگر اخبار | بایگانی
برگزاری جلسه مشترك بين پژوهشگاه معارج و دبير كنگره جهاني علوم انساني اسلامي
جلسه مشترک مسئولان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با هدف هم اندیشی برای همكاری مشترك در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر اندیشه اصیل اسلامی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه در محل این...
برگزاری نشست مشترك پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نشست مشترك اعضای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و نمایندگان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
مقاله؛
واکاوی مفهوم «دین» و«دینی» در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی
این مقاله در پی تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی است و پاسخ دادن به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» با یکدیگر تفاوت دارند؟ این مقاله ضمن پرداختن به این پرسش بیان تازه‌ای از نظریۀ علم دینی آیت الله...
مقاله؛
مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی با تاکید بر اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی
محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت...
شکرگزاری، عبادت پرهیزکاران
خدای سبحان، انسان را آفرید تا به کمال شایسته خود نائل شود. انسان برای رسیدن به کمال شایسته خویش، نیازمند راهنمایی است تا از رهگذر این راهنمایی، به هدف خود برسد.
آشنایی با جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری
جلد چهارم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است.
جلد چهل و پنجم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
جلد چهل و ششم تفسیر شریف تسنیم
جلد چهل و ششم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.
شماره 27 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی و به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره بیست و هفتم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.
وحدت در قرآن و سنت
كثرتِ آرا و تشتّتِ افكار، اگر به وحدت بر نگردد، زیانبار است و این مطالب سامی، فتوای كتاب و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) است: ﴿و اَطیعوا اللهَ و رَسولَهُ و لا‎تَنزَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُكُم و اصبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین﴾. «فَاِیاكُمْ وَ...
ـــ ـــ



اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال می‌كنیم یا احساس نشاط...جهان منتظر عرفان است، هیچ چیزی جهان را آرام نمی‌كند. مولوی با اینكه بسیاری از حرف‌هایش را متوجه نمی‌شوند اما جزء پرطرفدارترین كتاب‌های غرب همین كتاب است.

جملات عارفانه از آیت‌الله جوادی آملی:
1. اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال می‌كنیم یا احساس نشاط...
2. هر كس یك ساعت برای مراقبت، زحمت بكشد، ده ساعت او را حفظ می‏كنند و به پیش می‏برند و قهراً نجات پیدا می‏كند، و حفظ خاطرات در نماز برای او سهل و آسان خواهد شدمَن جاءَ بالحَسَنَة فَلَهُ عَشرُ أمثالها.
3. چون خدا در همه جا با ماست برای اینکه دچار توهّم نشود هنگامی كه انسان در نماز سربرمیدارد (صعود میکند)، در كبریایی با خدا شریك است تكبیر (الله اکبر) می‏گوییم وهمچنین هنگامی كه هبوط(رکوع و سجده) می‏كنیم، توهم نشود كه خدای سبحان نیز هبوط می‏كند در رکوع و سجده سبحان الله می‏گوییم؛یعنی، او منزّه از هبوط است.
4. جهان منتظر عرفان است، هیچ چیزی جهان را آرام نمی‌كند. مولوی با اینكه بسیاری از حرف‌هایش را متوجه نمی‌شوند اما جزء پرطرفدارترین كتاب‌های غرب همین كتاب است.
5. آنها كه مؤمن‌اند راحت‌اند روح و ریحان‌اند هم در دنیا راحت‌اند هم در آخرت هیچ وقت مضطرب نیستند خداوند فرمود: «مَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا» فرمود آنكه نجس‌العین است هم عائله من است و متعهّدم به او روزی بدهم حالا كسی با این فكر زندگی می‌كند آن وقت از تحریمِ بیگانه هراس داشته باشد؟!
6. امام راحل (رحمة الله علیه) عاشقانه قیام كرد؛ نه عاقلانه...
7. زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند، خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب‌اند نه امام قائم؛ مطلوب اینان غائب آل محمد (صلی الله علیه وآله)است نه قائم آل محمد (صلی الله علیه وآله).
8. از امام باقر(ع) روایت هست: «هر کس بگوید سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر، خداوند چهار پرنده می‌آفریند که تا قیامت با او خداوند را تقدیس و تسبیح و تهلیل می‌کنند.»؛ اگر انسان به جایی برسد كه با ذكر او پرنده ملكوتی خلق بشود، او مظهر خالق خواهد شد و انچه که مسیحا کرد او هم میکند.
9. پرندگانی را كه خدا با این اذكار چهارگانه می‌آفریند در فضای جان ذاكر و مسبّح پدید می‌آیند و پرواز می‌كنند. آنگاه مؤمن سالك، طیران را در درون خود می‌بیند و به جای این كه «طی الأرض» ظاهری داشته باشد، «طی الأرض والسَّماء» باطنی دارد؛ یعنی، در عین حال كه در یك جا نشسته است، «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای.»
10. امام معصوم است که نمازش نماز هر متقی را امامت می‌کند بر این اساس، هر که اول وقت نماز به پا دارد، به امام زمان خویش اقتدا کرده است. چون امام زمان - علیه السلام - هماره اول وقت نماز می‌گزارد و هر کس در هر اقلیمی که باشد، اگر اول وقت نماز بخواند، در این عمل با فضیلت به امام خود اقتدا کرده است.
11. خداوند فرمود: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ» نفرمود: «لئن شكرتم لازیدنّ نعمتكم یعنی اگر شما نعمت را به‌جا مصرف كردید ما نه تنها نعمت شما را افزوده می‌كنیم خود شما را هم بالا می‌آوریم و درجات هستیتان را برتر و ذاتتان را کاملتر می‌کنیم این است فرق شکرگزار نعمت حق با شکرگزار خود حق.
12. همان‌طور كه حوادث عالم در تصمیم‌گیریهای ما مؤثر است اعمال ما هم در رخدادهای تلخ و شیرین عالَم مؤثر است.
13. اساس كار برای مشهد مشرّف شدن و اعتاب مقدسه، باسواد شدن است،علمی که هم مشكل خودش را حل می‌كند و هم مشكل جامعه را؛ آن نظیر علوم عادی نیست، آن علم‌الوراثه است نه علم‌الدراسه. علم معنوی است نه علم کلاسیک.