کلام استاد | بایگانی
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به نخستین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به این همایش، در مسجد مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین همایش مکتب فلسفی اصفهان
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به دومین همایش مکتب فلسفی اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار داشتند: فلسفه يکي از سه چراغ روشن و شفّاف خداشناسي، دين‌شناسي، جهان‌شناسي و مانند آن است.
مراتب سه گانهٴ شهود ازمنظر علامه جوادی آملی
هر كدام از ما در عمر خويش، خواب هاي خوبي ديده يا از ديگران، شنيده ايم. در عالم خواب، چشم و گوش و ديگر حواس انسان، تعطيل و ارتباط او با خارج، كم و راه مزاحمت بيروني، بسته است و چون روح، تنها و فارغ مي‏ماند و غير از خاطرات خود چيزي به همراه ندارد، كم...
تبیین منشور رسالتی روحانیت از سوی علامه جوادی آملی در جمع اساتید سطوح عالی حوزه
حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله در جمع اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه در سال 1395، به سخنانی مهم در زمینه جایگاه و رسالت حوزه های علمیه و روحانیون و اساتید حوزه پرداختند که در نوع خود می تواند به عنوان منشور فکری و عملی روحانیت و حوزه مطرح باشد
سه گام معنوی در مساله سلوک و معنویت
ما در مساله سلوک و معنویت، سه بخش داريم: بخش اخلاق، بخش عرفان شهودي و بخش عرفان وجودي. مرزهاي اينها جداست اخلاق غير از عرفان شهودي است اخلاق و عرفان شهودي غير از عرفان وجودي هستند. هر كدام از اين بخش‌هاي سه‌گانه به دو شعبه فرعي تبديل مي‌شود: نظری و...
13اشاره و نکته لطیف از بیانات حضرت آیه الله جوادی آملی (زید عزه)
اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال می‌كنیم یا احساس نشاط...جهان منتظر عرفان است، هیچ چیزی جهان را آرام نمی‌كند. مولوی با اینكه بسیاری از حرف‌هایش...
یادداشتها | بایگانی
سخن روز
آیت الله جوادی آملی : جهان منتظر عرفان است، هیچ چیزی جهان را آرام نمی‌كند. « » | آیت الله جوادی آملی : همان‌طور كه حوادث عالم در تصمیم‌گیریهای ما مؤثر است اعمال ما هم در رخدادهای تلخ و شیرین عالَم مؤثر است. « » |
در سایر رسانه ها | بایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
ای کاش جناب پاپ متوجه می شد که مهدی(عج) کیست/تفسیر و نهج البلاغه مهجور هستند
فرشتگان نه توان شاگردی بلاواسطه را دارند و نه حد وجودی را دارند که در حد علم، قدرت فراگیری داشته باشند
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا
آیت الله جوادی آملی: معرفت گوهر اصلی انسان است
آیت الله عبدالله جوادی آملی، گوهر اصلی انسان را معرفت برشمرد و گفت که برخی علوم میهمان انسان هستند که باید با صاحبخانه هماهنگ شود.
به گزارش ایرنا
دیدگاهمان را در معرفت به اهل بیت (ع) جهانی کنیم
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: نباید اهل بیت (ع) را در شیعه خلاصه کنیم بلکه باید آنها را برای همه انسان ها بخواهیم و دیدگاهمان را در معرفت نسبت به آنها جهانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان
انتظار بدون مجاهده خیالی باطل است
خبرگزاری شبستان: آنکه به انتظاری تهی از رزم آوری و مجاهده، دل خوش می دارد و گمان می کند بی آمادگی برای جهاد و شهادت می توان منتظر موعود موجود بود، خیالی باطل دارد و کار انتظارش به سامان نخواهد رسید.
اخبار | بایگانی
وضعیت رؤیت‌پذیری هلال شوال 1438
در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر 1396، هلال ماه شوال در ایران و کشورهای اطراف و غرب آسیا رؤیت‌ناپذیر، اما از نواحی غربی آفریقا به سوی غرب، رؤیت‌پذیر می‌شود. این هلال در روز یک‌شنبه 30 رمضان برابر با 4 تیر، در اغلب مناطق جهان، از جمله ایران، با چشم...
شماره 26 نشریه علمی پژوهشی حکمت اسرا آماده چاپ شد
به حول و قوه الهی شماره بیست و ششم «فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا ، آماده چاپ شد.
نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه»
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی، با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» برگزار شد
نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
وضعیت رؤیت پذیری هلال رمضان 1438
مطابق اطلاعات و نقشه های بالا هلال رمضان 1438 در غروب روز جمعه 29 شعبان برابر با 5 خرداد 1396، در خیلی از مناطق زمین به سهولت با چشم عادی رؤیت می شود.
انتشار کتاب خیارات جلد 1 و 2
در این تقریر شریف علاوه بر آنکه مباحث فقهی مرحوم میرزا هاشم آملی به صورت دقیق بیان شده است، برخی از مسائل جدید فقهی و نیز برخی از آرایِ فقهیِ فقهای معاصر باز گو شده است.
مصاحبه ها | بایگانی
دکتر مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)
امام علی(ع) و قرآن یک حقیقت و دو چهره‌اند/ رویکرد علوی به قرآن
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی معتقد است که امام علی(ع) قرآن مجسم بود و از این رو پژوهش در قرآن بدون توجه به رویکرد علوی به ضلالت منجر می‌شود.
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی معلمی
تبیین دیدگاه آیت الله جوادی آملی در مورد جریمه دیرکرد
بحث جریمه دیرکرد و مباحث پیرامون آن، یکی از مهم ترین مباحث بانکداری امروز ما است. در جلسه ای که اخیرا رئیس محترم بانک مرکزی با حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند، به صورت مفصل این بحث مطرح شد.
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد رضا مصطفی پور
منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی
ما برای اینکه منظومه را تعریف بکنیم لازم است که بیان شود چرا اصلا از اصطلاح منظومه فکری برای یک نفر سخن به میان می آید. اصلا منظومه را باید به چه معنایی به کار می بریم، اگر بخواهیم یک تعریفی از منظومه داشته باشم، از باب تشبیه می توان منظومه شمسی را...
پاسخ به سوالات علمی | بایگانی
اندیشه متعالی | بایگانی
ویژگی های علم اسلامی
علم اسلامی
اول: علم اسلامی علمی است که تعلیم و تعلم آن برای رضای الهی باشد، یعنی اگر معلم برای رضای خداوند علم را بیاموزاند و متعلم نیز برای رضای الهی علم را فراگیرد، علم آنها الهی است ولی اگر فراگیری و یا آموزش دانش به قصد کسب سود، قدرت و یا شأن و منزلت...
کاوش در نظریه تجدد امثال از منظر آیت الله جوادی آملی
تجدّد امثال
یكی از مباحث هستی شناسی، تقسیم موجود به ثابت و متغیر است. تنها موجودی که ثابت محض است و هیچ گونه دگرگونی در آن راه ندارد، یعنی نه از درون تغییر پذیر است و نه از بیرون، ذات واجب است. اما موجوداتی كه عین ثبات محض نباشند و به نحوی پذیرای تغییر باشند،...
تبیین رویکرد آیت الله جوادی آملی به مقوله وحی
تلقي وحي و یقین به حصول آن
قرآن مجيد از آغاز انزال تا پايان نزول از آسيب التقاط، افزايش و كاهش و همچنین تبديل و تحويل مصون مانده است؛ زيرا قبل از هبوط به صدر مشروح حضرت ختمي نبوت با رصد فرشتگان ويژه حفظ مي شد: ﴿فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً﴾ ...
نشست علمی | بایگانی
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» برگزار شد
نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر ایقاظ النائمین» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه»
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی، با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نشست علمی "در آمدی بر نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی" با سخنرانی حضرت استاد محمدرضا مصطفی پور
حضرت آیت الله جوادی آملی با نگاه خاصی که به منزلت عقل در درک معارف دینی دارند، عقل را در کنار نقل قرار می دهند. یعنی هم عقل و هم نقل را منبع معرفتی دین می داند
نشست علمی «مباني و اصول فقهي حاكم بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران»
فقیه با قواعد فقهی که در دست دارد و نیز با تکیه بر شیوه اجتهادی و نگرش فقاهتی اش، تمام تلاشش را می کند که خود را به این منبع نزدیک کند، تا از رهگذر آن بتواند احکام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... را استخراج کند.
نشست علمي «بررسي ظرفيت هاي تعاملي دنياي اسلام و مسيحيت
نشست تخصصی «بررسی ظرفیت های تعاملی دنیای اسلام و مسیحیت» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «ابوالقاسم عليدوست» مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه، و با حضور رياست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و نيز پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم...
مناظره دکترمقصود فراستخواه با حجت الاسلام دکتر پارسانیا/«تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین»
دومین جلسه از مناظرات علم و دین دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین» در سالن دکتر «میرحسنی» دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شد. در این مناظره‌ دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی...
مناظره حجت الاسلام دکتر پارسانیا با فرید العطاس/«علوم اجتماعی و متفکران مسلمان: بازسازی یا بدیل سازی؟»
حجت الاسلام دکتر پارسانیا نیز پس از تشکر از برگزار کنندگان همایش بحث خود را با نقد اروپا مداری علوم اجتماعی آغاز کرد. ایشان با اشاره به اینکه، محیط اجتماعی اروپایی و آمریکایی دارای مسائلی است و دانشمندان آن باید مفاهیم خود را ناظر بر آن مسائل سازمان...
مناظره حجت الاسلام دکتر پارسانیا ودکتر ثبوت/"حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟"
باید در خصوص نظرات و دیدگاه های مرحوم آخوند خراسانی نسبت به مسئله ولایت فقیه دقت زیادی شود، چرا که ایشان ولایت فقیه را کاملا قبول داشته و مباحث مطروحه در خصوص حکومت دینی که از سوی ایشان است، مربوط به شرایط زمانی دوران مشروطه می باشد.
مقالات علمی | آرشیو

نکاتی پیرامون تفسیر قران کریم

  •     نکاتی پیرامون تفسیر قران کریم
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    یکم. قرآن مجید، مظهر رحمت مطلق خدای رحمان است؛لیکن بهره مندان از آن فقط پرهیزگاران اند؛ همان طور که رسول اکرم مظهر اسم اعظم خدا می باشد، لذا رحمت جهان شمول خداست؛
    83.7kb دانلود مشاهده مقاله

تفسیر به رای

  •     تفسیر به رای
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    پیرامون تفسیر به رای مطالبی مطح است که به برخی از انها اشاره می شود: یکم. تفسیر به معنای روشن ساختن چیزی که ضروری و هویدا نیست و به معنای پرده برداری از چهره جمله یا لفظی که معنای آن آشکار و واضح نیست، یک مطلب نظری است که ....
    471kb دانلود مشاهده مقاله

تفسیر قران به قرآن و بررسی اعتبار سنت در تفسیر

  •     تفسیر قران به قرآن و بررسی اعتبار سنت در تفسیر
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    به منظور روشن شدن جایگاه تفسیر قرآن به قرآن در قبال سایر روشهای تفسیری و مقدار دخالت سنت در ان و کیفیت جمع بین مناهج درایی و روایی و لزوم رعایت ترتیب آنها و حل برخی از تعارضهای احتمالی، مطالبی ارائه می شود:
    301.1kb دانلود مشاهده مقاله

پيام علمي به همايش ارسطو، پلي بين شرق و غرب

  •     پيام علمي به همايش ارسطو، پلي بين شرق و غرب
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    حمد خداي حكيم را سزاست كه حكمت را خير كثير قرار داد. تحيّت پيامبران الهي، به ويژه حضرت ختمي‏نبوّت را به جاست كه معلّمان كتاب و حكمت‌اند. درود بر اُسْره عصمت(عليهم‌السلام)، مخصوصاً حضرت ختمي امامت مَهْدي موجود موعود را رواست كه با گسترش مائده تعليم، مأدُبه حكمت را به انديشوران جامعه عطا مي‌كنند؛

نماد و اسطوره

  •     نماد و اسطوره
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    نماد به دو قسم حقيقي و اعتباري تقسيم مي‌شود. از موجود حقيقي به صورت نماد اعتباري مي‌توان استفاده كرد؛ يعني نماد اعتباري مي‌تواند وصف موجود حقيقي باشد، و لكن موجود اعتباري نمادي حقيقي نمي‌تواند باشد؛ زيرا نماد حقيقي امري تكويني است و امر تكويني، هرگز وصف موجود اعتباري و بي‌حقيقت نمي‌گردد.

نظام أحسن جهان هستي

  •     نظام أحسن جهان هستي
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    . چون خداوند سبحان هستي محض است و همه كمالها به هستي برمي‌گردد، بنابراين، خداي متعالي كمال صرف است و چون نيستي، شرّ و نقص است و همه نقصها به نيستي برمي‌گردد، بنابراين، هرچه غير از خداوند سبحان و اوصاف و اسماي حسناي حضرتش باشد، باطل و هالك است و بايد از آنها پرهيز نمود

هماهنگي جلال و جمال الهي

  •     هماهنگي جلال و جمال الهي
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    قال أمير الموءمنين علي (عليه‌السلام): «عقول النساء في جمالهنّ و جمال الرجال في عقولهم». هر موجودي مظهر نامي از نام‌هاي الهي است، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلي خداست، نه از اوصاف ذاتي وي، عبارت است از تجلّي خالق در چهره مخلوق‌هاي گوناگون؛

هماهنگي عرفان و حماسه

  •     هماهنگي عرفان و حماسه
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    جنگ و صلح از رخدادهاي عالم طبيعي است؛ وگرنه در دنياي ماوراي طبيعي، غير از صلح مطلق چيزي راه ندارد؛ چنان كه در قلمرو طبيعت نيز جنگ نِسبي است، نه مطلق؛

نيايش سالكان و ره‌آورد واصلان

  •     نيايش سالكان و ره‌آورد واصلان
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    علم گرچه هستي مجرّد است و تمام درجات هستي، مخصوصاً هستي منزّه از لوث مادّه، كمال است، ليكن كمال، خود داراي مراتب فراوان است كه برخي از آنها راجع به مرحله عقل انسان، و بعضي ديگر راجع به مرحله وهم و خيال و مانند آن است، و هرگز علمي كه در حدّ تجرّد وهمي يا خيالي است، همتاي دانشي كه در حدّ تجرّد عقلي است نمي‌باشد.

فلسفه حقوق بشر

  •     فلسفه حقوق بشر
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    تدوين حقوق جهاني بشر محتاج به بررسي فلسفه حقوقي آن است كه خطوط محوري آن در متن كتاب آمده است. آنچه در اين پيش‌گفتار بازگو مي‌شود، مطالبي است كه يا در هنگام محاضره و القاي مسائل، موردنياز نبود يا آنكه به طور اجمال به آنها اشاره شد؛ لذا به عنوان فصول مقدماتي، چند امر كه فقط راجع به فلسفه حقوق بشر است نه خود حقوق بشر و نه حقوق واقع در قبال حقوق بين المللي ارائه مي‌شود.

بررسي براهين معاد و شبهات منكران

  •     بررسي براهين معاد و شبهات منكران
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    جريان معاد و زندگي پس از مرگ، آن‌چنان پيچيده و دشوار است كه آراء متفكران بشري درباره آن، بيش از آنچه كه درباره آغاز جهان و مبدأ عالم دچار دشواري شده، به ابهام و نابساماني برخورد كرده است؛ زيرا نه تنها ماديون و منكران مبدأ عالم، پاياني براي جهان قائل نبوده، منكر معادند، بلكه برخي از معتقدان به مبدأ عالم و مؤمنان به آفريدگار جهان نيز درباره قيامت ترديد داشته و آن را نپذيرفته‌اند و اين گذشته از پيچيدگي مسئله معاد، نكته ديگري دارد كه در انكار آن بي‌اثر نيست؛

آينده جهان از نظر اسلام

  •     آينده جهان از نظر اسلام
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    براي تبيين آينده جهان از نظر اسلام توجه به اصول جهان‌بيني از ديدگاه اسلامي لازم است. از اين رهگذر، به برخي از قواعد كلي جهان شناسي در مكتب دين اشاره مي شود؛ تا نتايج آن معلوم گردد و نظم نوين جهاني به خوبي معنا شود و در تأسيس آن سعي بليغ شده تا استكبار جهاني خيال خام در سر نپروراند.

مبانی حکم حضرت امام خمینی (ره) در مورد نویسنده کتاب آیات شیطانی

  •     مبانی حکم حضرت امام خمینی (ره) در مورد نویسنده کتاب آیات شیطانی
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    تردیدی نیست که حکم تاریخی و قاطعانه حضرت امام خمینی (ره) در مورد نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی، سلمان رشدی، برگرفته از آیات و روایات است. لذا جا دارد، مبانی مهم فقهی و سیاسی این حکم بررسی شود.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد

فلسفه تولی و تبری از نگاه قرآن و روایات

  •     فلسفه تولی و تبری از نگاه قرآن و روایات
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    نظام آفرینش بر جذب و دفع بنا نهاده شده است، موجودات عالم هستی آن چه را که سازگار با آنان باشد، جذب و آن چه را که ناسازگار با آنان باشد دفع می کنند. از این رو یکی از قوانین حاکم بر عالم ماده و طبیعت، قانون جاذبه و دافعه است.

قرآن ناطق، پرچمدار اتحاد و انسجام

  •     قرآن ناطق، پرچمدار اتحاد و انسجام
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    هدف از تعیین حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) از طرف خداوند برای جانشینی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامت امت، همان هدف اصیل بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است یعنی تعلیم کتاب و حکمت از یک سو، تزکیه نفوس و تهذیب ارواح از سوی دیگر و قیام مردم به قسط و عدل از سوی سوم،

قرآن در قرآن

  •     قرآن در قرآن
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    پروردگاري كه سراسر جهان امكان را آفريد، نشانهٴ جمال خويش را در پهنهٴ آفرينش ارائه داد كه هم به خلقت فراگير اشاره كرد: ﴿اللّه خالق كل شي‏ءٍ﴾ و هم به زيبايي گستردهٴ جهان امكان: ﴿الذي أحسن كل شي‏ء خلقه﴾ ؛

نمایشگر دسته ای مطالب

·فراخوانی به سوی حیات و زندگی

  •     ·فراخوانی به سوی حیات و زندگی
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    قرآن کریم خود را با نام ها و ویژگی های گوناگونی معرفی می کند، در یکی از آن نام ها و ویژگی ها، به بُعدی از ابعاد قرآن اشاره دارد، گاهی از او به عنوان کتاب هدایت یاد می شود زیرا انسان در پرتو آن به سعادت و کمال و راه رسیدن به آن راهنمایی می شود

اصول کلی اقتصاد اسلامی برای رسیدن به پیشرفت پایدار

  •     اصول کلی اقتصاد اسلامی برای رسیدن به پیشرفت پایدار
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    اسلام دین جامع، کامل و جاودانه است که هدایت انسان را در همه ابعاد زندگی و در همه زمان ها و مکان ها بر عهده دارد. این دین، انسان ها را در بُعد فکری با تبیین اعتقادات، و در بُعد نفسانی با تبیین ارزش های اخلاقی، و در بُعد رفتاری با تبیین احکام، هدایت می کند.

علم انسانی و اندیشه متعالی

  •     علم انسانی و اندیشه متعالی
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    برای علم اسلامی ویژگی های مختلفی بیان شده، از جمله ویژگی هایی که برای علم اسلامی میتوان گفت امور چهارگانه زیر است: اول: علم اسلامی علمی است که تعلیم و تعلم آن برای رضای الهی باشد، یعنی اگر معلم برای رضای خداوند علم را بیاموزاند و متعلم نیز برای رضای الهی علم را فراگیرد

استعانت به صبر و نماز

  •     استعانت به صبر و نماز
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    انسان موجودی فقیر و نیازمند آفریده شده است و هر فقیری نیازمند به کمک است تا از راه کمک خواهی از دیگران و کمک کردن دیگران به او، نیازهایش را برطرف سازد، همین نیاز انسان ها به یکدیگر است که آنها را به هم پیوند می دهد و این پیوند موجب می شود تا هر فردی به میزان توان خود نیاز طرف دیگر را برطرف کند، خواه این نیاز مادی باشد مانند: تأمین خوراک و پوشاک و مسکن و... خواه معنوی باشد، مانند: نیاز به علوم و. ...

پرهیز از گام های شیطان

  •     پرهیز از گام های شیطان
    نویسنده: آیه الله جوادی آملی
    انسان، موجودی است که در میان تضادها رشد می کند و استعدادهای خود را شکوفا می‌سازد و به کمال می‌رسد. اگر تضاد و کشمکش در زندگی آدمیان رخ ندهد و آدمی با آن درگیر نشود، از تحرک و تلاش باز می‌ماند. از این رو، خدا انسان را با عقل و هوای نفس آفریده است تا از طریق حاکم کردن عقل، هوای نفس را در اختیار خود گیرد و با آن به مبارزه برخیزد.

در آیینه اندیشه ها