جستجوی پیشرفته
نمایش 1 - 20 از 97 نتیجه
از 5
 
تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۷/۱۵ شناسه مطلب:22872924 بازدیدها:2164
یادداشتی دربارۀ اعتراض و انتقاد به معصوم(ع) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مقدسی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در قالب یادداشتی به این سوال که «آیا می توان به معصوم(ع) نیز اعتراض و انتقاد کرد؟» پاسخ گفته است. وی دراین یادداشت با بیان فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی به تشریح سخنان ایشان در خصوص این موضوع پرداخته و ضمن بیان دلائل عقلی و نقلی، در پایان اثبات می نماید که اعتراض و انتقاد در گفتار و رفتار معصومان، راه ندارد. یادداشتی دربارۀ اعتراض و...
تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲ شناسه مطلب:8905530 بازدیدها:3891
آیا نماز كسی كه وجودش تحت اختیار شیطان درآمده، به حساب شیطان گذاشته می‎شود؟ نماز چنین انسانی در نامه عمل خود او نوشته می‎شود؛ لیكن وی مصداق آیه شریفه ﴿خَلَطُوا عملاً صالِحاً و آخرَ سیئا﴾؛است.
تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲ شناسه مطلب:8905446 بازدیدها:4685
اساتید اخلاق، چه نقشی در تكامل انسان دارند؟ به طور حتم استاد و مربی نقش مهمی در تكامل انسان دارد؛ لیكن «آنكه یافت می‎نشود آنم آرزوست».
تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲ شناسه مطلب:8905433 بازدیدها:5474
نظم حاكم بر جهان، قضا و قدر و جبر و اختیار را توضیح دهید. اول؛ بر اساس بینش توحیدی، نظام حاكم بر جهان حقیقتی نامتناهی است كه هستی محض و عین علم، حیات و اراده است؛ خدا خود به جهان هستی بخشیده و با نظم و تدبیر آن را اداره می‎كند.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۷ شناسه مطلب:8905766 بازدیدها:14924
هدف از آفرینش جهان هستی چیست؟ همه ما در درون خود با این پرسش مواجه‎ایم كه چرا خلق شده‎ایم؟ پاسخ به این پرسش با بیان دو مطلب ممكن است: نخست اینكه هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چیست و دوم اینكه هدف ما از خلق شدن چیست؟
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۷ شناسه مطلب:8905741 بازدیدها:3480
آیه «اكمال» چه ویژگی‎هایی دارد كه شیعیان نزول آن را به حادثه غدیر مربوط می‎دانند؟ با توجه به محتوای آیات: ﴿الیومَ یئِسَ الَّذینَ كَفَروا مِن دینِكُم فَلاتَخشَوهُم و اخشَونِ الیومَ اَكمَلتُ لَكُم دینَكُم واَتمَمتُ عَلَیكُم نِعمَتی و رَضیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دینا﴾
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۷ شناسه مطلب:8905699 بازدیدها:3947
اگر خدای سبحان كمال مطلق و غنی محض است، به آفرینش موجودات چه نیازی داشت؟ هر فاعل برای رسیدن به كمال تلاش می‎كند. اگر فاعلی كه خود عین كمال نامتناهی است، كاری انجام داد، برای رسیدن به كمال نیست،
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۷ شناسه مطلب:8905634 بازدیدها:2945
آیا با پیشرفت علوم، توسعه تكنولوژی و آگاهی انسان به تمامی ابعاد این جهان، باز هم به احكام الهی نیاز داریم؟ یا می‎توان بر عقل انسانی تكیه كرد؟ آشنایی و تسلط بیشتر بر مظاهر طبیعت، نیاز انسان به علوم ماورای طبیعی را افزایش می‎دهد، زیرا علم در جای فلسفه و الهیات نمی‎نشیند.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۷ شناسه مطلب:8905480 بازدیدها:4721
نماز خواندن بهتر است یا اختراعات ادیسون؟ نماز پیوند خلق و خالق، و ستون دین است و با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. باید توجه داشت كه اختراعات و عبادات دو مسئله جدا هستند و نمی‎توان آنها را با هم سنجید.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879994 بازدیدها:3445
آیا امام حسین (علیه‌السلام) فرزندی به نام «علی اصغر» داشته است؟ آیا نام دیگر علی اصغر «عبداللّه» بوده است؟ معروف است امام حسین (علیه‌السلام) فرزندی به نام «عبداللّه رضیع» داشت كه به «علی اصغر» شهرت یافت.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879981 بازدیدها:4506
آیا همه انبیا معصوم بوده‎اند؟ امامیه بر این باور است كه پیامبران باید از همه گناهان بزرگ و كوچك معصوم باشند
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879935 بازدیدها:3403
با توجه به غضبناك شدن حضرت یونس (علیه ‌السلام) از مردم و تنبیه آن حضرت از سوی خدا، چگونه برای تمامی انبیا ادعای عصمت شده است؟ در این باره گفته شده :حضرت یونس، مرتكب ترك اولی شد. او باید تحمّل و صبر فراوان به خرج می‎داد و شتاب و عجله نمی‎كرد.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879923 بازدیدها:3413
آیا قضاوت و داوری بی تأمل و سریع حضرت داود (علیه ‌السلام) و سپس پوزش طلبی و عذرخواهی او از خدا، دلیل عدم عصمت او نیست؟ قرآن می‎فرماید: ای رسول ما! آیا حكایت آن دو فرشته كه به صورت دو نفر دادخواه، از بالای دیوار عبادتگاه بر حضرت داود (علیه ‌السلام) وارد شدند، به تو رسیده است؟
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879850 بازدیدها:7183
آیاتی در قرآن به گناه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره دارد. این آیات چگونه با عصمت ایشان جمع می‎شود؟ منظور از ذنب در آیه شریفه ﴿اِنّا فَتَحنا لَكَ فَتحًا مُبینا * لِیغفِرَ لَكَ اللهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ و ما تَاَخَّرَ و یتِمَّ نِعمَتَهُ عَلَیكَ و یهدِیكَ صِرطًا مُستَقیما﴾
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879833 بازدیدها:2672
روشن است كه مرگ برای مؤمن شیرین است و مؤمن از مرگ استقبال می‎كند؛ ولی در برخی روایات آمده است كه همه عذاب قبر دارند؛ حتی در مورد فاطمه بنت اسد نقل شده كه وقتی از دنیا رفت، رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیراهن خود را بر وی پوشاند و در قبرش خوابید تا فشار قبر او را نیازارد. در این مورد توضیح دهید. فشار قبر نوعی عذاب است. مؤمن ناب و محض، عذاب قبر هم ندارد. اگر مؤمن به بعضی گناهان آلوده بود، ممكن است در حال احتضار كمی مشكل داشته باشد یا در قبر اندكی سختی ببیند تا پاك شود
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879797 بازدیدها:2209
چرا در قرآن به اسامی مبارك امامان معصوم (علیهم‌السلام) تصریح نشده است؟ شاید دشمنی دیرین و كینه توزی كهن منافقانِ به ظاهر مسلمان و ساده اندیشی تازه مسلمانان صدر اسلام، به همراه برخی علل و عوامل دیگر موجب شد كه عدّه‎ای از اصل دین منحرف شوند یا در حضور پیامبر (صلی الله علیه...
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879783 بازدیدها:1516
می‎دانیم كه تورات و انجیل تحریف شده است، و طبق برخی روایات، حوادث امت اسلامی كاملاً منطبق با پیش آمدهای امت‎های گذشته است؛ آیا این نمی‎تواند دلیلی بر تحریف قرآن باشد؟ برخی معتقدند كه این روایات اخبار آحادند؛ اگر این مدعا صحیح باشد؛ نه علم آور است و نه عمل آور و این به جهت اهمیت و حسّاسیت مسائل اعتقادی است.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879744 بازدیدها:1708
اگر قرآن را كسانی غیر معصوم، پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، جمع آوری كرده‎اند، چگونه احتمال تحریف در آن وجود ندارد؟ وقتی كه قرآن تحدی به ده سوره یا یك سوره می‎كند: ﴿فَأتوا بِعَشرِ سُوَرٍ مِثلِهِ مُفتَرَیات﴾[1]، معلوم می‎شود كه سوره‎ها از همان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص و معلوم بوده است و صدق عنوان...
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879727 بازدیدها:2139
اگر ارواح در عالم ذر در كمال علم «بلی» گفتند، آیه ﴿و اللّه اَخرجكُمْ من بطون اُمّهاتكم لا تعلمون شیئا﴾ چه توجیهی دارد؟ قرآن كریم دو گونه «معرفت» را به ما معرفی می‎كند: علم حضوری كه اكتسابی نیست و فطری انسان بوده و هست، و علم حصولی كه از طریق حوزه و دانشگاه كسب می‎شود.
تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ شناسه مطلب:8879617 بازدیدها:1861
آیا خدای سبحان ظرفیت انسان‎ها را برای كسب عصمت تعیین می‎كند یا خود این ظرفیت را به دست می‎آورند؟ خدای سبحان ظرفیت عدالت را به همه انسان‎ها عطا كرده است. عادل كسی است كه واجبات را انجام می‎دهد و از محرمات دوری می‎كند كه این كمترین وظیفه هر مسلمان است.
نمایش 1 - 20 از 97 نتیجه
از 5
در 0.049 ثانیه کامل شد